температура
[ Викачати з сервера (53.5 Kb) ]10.01.2011, 19:23
Тема. Температура повітря
Мета: формування знань про температуру повітря та причини її змін; розвиток первинних практичних навичок аналізування та обробки результатів спостережень, використання знань математичної науки; підведення учнів до розуміння важливості спостережень за температурою повітря в різних місцях Землі.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: атласи, підручники, календарі погоди, настінна карта півкуль, термометр.
Опорні поняття: температура, термометр, кут, графік, середнє арифметичне.
Базові поняття: амплітуда температур, середня добова температура,графік ходу температур.
Зміст уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань і вмінь
Прийом «Інтелектуальна розминка» — «Світлофор»
• Який склад має повітря атмосфери?
• Які шари виокремлюють в атмосфері Землі залежно від температури та щільності повітря?
• Яке значення має наявність атмосфери для планети?
• Чому необхідно вивчати процеси, що відбуваються в атмосфері?
• Які способи вивчення атмосфери вам відомі?
IIІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
Прийом «Проблемне питання»
Учитель. Про те, для чого потрібен термометр та як саме вимірюють температуру повітря, вам відомо з ранніх літ. На минулому уроці ви дізналися, що температура змінюється з висотою. Слухаючи прогноз погоди, ви, напевно, звернули увагу на те, що температура
повітря в різних районах Землі відрізняється в один і той же час. А чи зможете ви пояснити, чому?
IV. Вивчення нового матеріалу
Розгорнутий план етапу
1. Зміни температури повітря залежно від кута падіння сонячних променів:
а) прийом «Мозковий штурм»;
На дошці записуються всі можливі варіанти відповіді на питання, поставлене під час мотивації.
б) «Вибір головного».
Аналізування запропонованих відповідей, виключення неправильних, неточних; формулювання залежності температури від кута падіння сонячних променів, тобто від широти місцевості.
2. Температура — найважливіший показник погоди.
3. Аналіз спостережень за погодою:
а) побудова графіка ходу температур;
б) обчислення середніх температур;
в) обчислення амплітуди температур.
V. Закріплення вивченого матеріалу
Прийом «Географічний практикум»
Завдання 1. Побудуйте графік добового ходу температур, обчисліть середню добову температуру та добову амплітуду коливань температур,користуючись наведеними даними.

Прийом «Проблемне питання»
Від яких іще причин, крім кута падіння сонячних променів, залежить температура повітря певної території?
VI. Підсумок уроку
Заключне слово вчителя
• Найважливішою характеристикою стану погоди є температура. Для її вимірювання використовують термометр.
• Показники температури залежать від кута падіння сонячних променів і багатьох інших причин.
• Для аналізу спостережень за температурою будують графіки зміни температури протягом доби, місяця, року, обчислюють середню температуру та амплітуду коливань температур.
VII. Домашнє завдання
• Опрацювати текст підручника.
• За кліматичною картою в атласі визначити місця на Землі, де найбільш спекотно та найбільш холодно, і пояснити причини таких температурних особливостей.
• Задача. Над узбережжям Чорного моря летить літак на висоті 6 км.Температура за бортом літака— –18 °С. Якою є температура в цей момент на березі моря?
Розв’язання
1) Відомо, що на 1 км підйому температура повітря знижується на 6 °С. Обчислюємо різницю в температурах на висоті 6 км та узбережжі:

Додатковий матеріал до уроку
• Сонце випромінює в космічний простір справжній океан енергії. З того колосального потоку наша Земля отримує лише дещицю — всього половину мільярдної частки! Але ця частка чималенька — лише за одну хвилину наша планета одержує стільки сонячної енергії, скільки її
виробляють усі електростанції світу протягом півтора року!
• «Полюс спеки» нашої планети знаходиться поблизу лівійського міста Тріполі. Там термометр показав у затінку +57,8 °С! Це абсолютний рекорд температури суходолу. Майже дістався цього рекорду температурний показник у північноамериканській Долині Смерті, де було зафіксовано +57°С.
• «Полюс холоду» міститься в центральній частині Антарктиди на відстані 1260 км від берега на вершині льодового купола заввишки 3488 м над рівнем океану. Поблизу станції «Восток» 21 липня 1983 року тут було зафіксовано найнижчу температуру планети — –89,2 °С.
• 1 м2 земної поверхні щохвилини одержує стільки сонячного тепла,скільки його потрібно, щоб довести до кипіння склянку води, а на 1 га землі щосекунди падає така кількість енергії, яка може привести в рух електродвигуни потужністю 10 тис. кіловат.
Категорія: Конспекти уроків | Додав: jurdi | Теги: температура, 6 клас, конспекти урків
Переглядів: 2231 | Завантажень: 412 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 4.0/2
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]