Природні комплекси. Географічна оболонка.
08.05.2011, 13:32
Тема. Природні комплекси. Географічна оболонка.
Мета: сформувати поняття «природний комплекс», формувати знання про географічну оболонку як найбільший природний комплекс Землі, дати уявлення про її основні закономірності;розвивати географічне мислення, уміння виявляти причинно-наслідкові зв’язки; виховувати розуміння важливості вивчення географії.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручник географії, атлас, глобус Землі.
Структура уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
IV. Закріплення нових знань і вмінь учнів
V. Домашнє завдання
Хід у року
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація нових знань і вмінь учнів
Бесіда.
1) Чи бували ви в лісі? Які рослини та тварини є типовими мешканцями лісів?
2) Чому в степах не зустрічаються деякі рослини та тварини, які розповсюджені в лісах?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1. Природний комплекс.
Розповідь учителя.
Сьогодні ми дізнаємося про одне з головних понять у географії — природний комплекс. Це поняття і його визначення треба не просто запам’ятати, треба зрозуміти, як багато цікавого і важливого для людини міститься в ньому. Поки що малозрозумілі вам слова «природний комплекс» означають непомітні на перший погляд, але надзвичайно міцні взаємозв’язки, які існують між повітрям атмосфери, водами гідросфери, гірськими породами і рельєфом літосфери, а також ґрунтами і живими організмами. Невидимими «нитками» зв’язані вони між собою. Це можна порівняти з театром маріонеток, де руки невидимого майстра-ляльковика керують діями персонажів спектаклю. Із тією важливою відмінністю, що в природі всі учасники «вистави», що розігрується на нашій планеті, одночасно є і «ляльководами» і ляльками. Складно? Ну що ж, тоді на прикладі коротенької казки спробуємо розібратися в найпростіших зв’язках, що існують у природі.
Казка про діда Савелія і зайців
В одному місті жив дід Савелій. Його оточували цегельні стіни будинків, скляні вітрини магазинів, укриті асфальтом тротуари і дороги. Повітря забруднене, скрізь суєта, шум і гамір. Набридло йому таке міське життя, вирішив дід переїхати до села, де на окраїні лісу в нього був будиночок, город і садочок. Дуже сподобалося йому жити в селі. Уранці він просинався від співу птахів, удень ходив до лісу, де спостерігав за життям білок, їжаків, зайців й інших лісових жителів. А ввечері дід полюбляв працювати в садочку — саджав дерева, кущі, квіти і доглядав за ними. Повітря чисте, прозоре — немов звук гітарної струни. Тиша і спокій. Здоров’я стало покращуватися. Одне турбувало діда Савелія: зайці іноді обгризали кору з молодих дерев, ушкоджували кущі. Вирішив дід зробити паркан і відгородитися від зайців. Паркан видався на славу, але, на здивування діда, за зиму майже всі його молоді насадження загинули. Виявляється, їх знищили миші. Як же це сталося? Справа в тім, що паркан перегородив дорогу не тільки зайцям, але і їжакам та борсукам, які не давали мишам«розгулятися», регулювали кількість цих гризунів. У мишей не стало ворогів — і вони знищили частину рослин. Дід Савелій зняв частину паркану і подбав, щоб у зайців було достатньо їжі в лісі. І тепер у діда чудовий сад. На цьому прикладі ви переконалися, що будь-які зміни в природі можуть обумовити рух безлічі «ниточок», якими зв’язані між собою і рослини, і тварини, і людина. Тепер більш докладно поговоримо про природні комплекси і ті «ниточки», що зв’язують воєдино всі їхні компоненти.
2. Географічна оболонка.
Розповідь учителя.
Будь-який природний комплекс складається з природних компонентів: гірських порід, води, повітря, ґрунтів і живих організмів, що утворюють цілісну систему. Природні компоненти взаємодіють між собою, і навіть незначна зміна одного компонента природного комплексу приводить до зміни інших, що обумовлює перетворення всього комплексу.
Географічна оболонка — найбільший природний комплекс Землі. Зміни в одній з оболонок Землі тією чи іншою мірою спричиняють зміни стану інших оболонок. Наприклад, виверження вулкана супроводжується викидами газу, диму і пилу, виливом лави. Унаслідок цього явища, що відбувається в літосфері, знижується прозорість атмосфери. Із лави виділяється вода, що вперше вступає у світовий кругообіг. Великі виверження, що супроводжуються викидами великих мас вулканічного попелу, обумовлюють зменшення надходження сонячної радіації на земну поверхню, що, у свою чергу, впливає на рослини і тварини.
3. Загальні закономірності географічної оболонки.
Розповідь учителя.
Географічна оболонка має загальні закономірності: єдність; ритмічність; зміни, що мають необоротний характер; розподіл на більш дрібні природні комплекси.
Єдність географічної оболонки проявляється у взаємозв’язку і взаємодії її компонентів: кожний із них, розвиваючись за своїми законами, впливає на інші компоненти і залежить від них. Єдність підтримується кругообігами речовин у природі.
Ритмічними називаються явища, що повторюються в однаковій послідовності. Життя на Землі відбувається з урахуванням різних ритмів, найважливіші з них добре вам відомі. Це добовий і річний ритми. Добовий ритм впливає на тепловий режим літосфери, гідросфери й атмосфери; на життєдіяльність організмів.
Географічна оболонка живе і розвивається. Основними рушійними силами цього процесу є сонячна енергія і внутрішня енергія нашої планети. Розвиток проявляється в зміні складу атмосфери, утворенні гірських порід, появі і поширенні на Землі живих організмів. Розвиваючись, географічна оболонка змінюється, тому що змінюються її компоненти. Зміна географічної оболонки є необоротною, тобто вона ніколи не буде в тому ж стані, що була сто, тисячу чи мільйон років тому.
Неоднорідність земної поверхні приводить до формування різних за охопленням територій природних комплексів. Будь-який великий природний комплекс має у своєму складі дрібні комплекси. Вони бувають різні за розмірами — від галявини в лісі до природних зон, але для всіх характерними є ті самі закономірності.
IV. Закріплення нових знань і вмінь учнів
Географічний тренінг.
1) Доведіть, що географічна оболонка є природним комплексом. (Для відповіді учням необхідно згадати, що таке природний комплекс, які закономірності для нього характерні та на прикладах показати, що географічна оболонка має ці закономірності.)
2) Продовжте ланцюжок можливих наслідків великого виверження вулкана. Викид пилу і диму — зниження прозорості атмосфери — ... .
3) Використовуючи ланцюжок причинно-наслідкових зв’язків, розкажіть про можливі наслідки вирубки лісу. (Вирубка лісу — зникнення рослин і тварин, характерних для лісових районів — зниження вологості — поява іншої рослинності — зміна і руйнування ґрунтів — утворення ярів — зниження рівня ґрунтових вод — обміління річок.)
V. Домашнє завдання
Опрацювати відповідний параграф підручника.

Категорія: Конспекти уроків | Додав: Вчитель
Переглядів: 3374 | Завантажень: 93 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 3.5/2
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]