Взаємодія компонентів географічної оболонки.
08.05.2011, 13:38
Тема. Взаємодія компонентів географічної оболонки.
Мета: закріпити поняття «природний комплекс», «географічна оболонка», дати уявлення про зміну компонентів географічної оболонки, про взаємодію атмосфери, гідросфери, літосфери і біосфери, познайомити з наслідками цієї взаємодії; розвивати географічне мислення; виховувати розуміння важливості географічних знань.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник географії, атлас, глобус Землі, карта півкуль.
Структура уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
IV. Вивчення нового матеріалу
V. Закріплення нових знань і вмінь учнів
VI. Підсумок уроку
VII. Домашнє завдання
Хід у року
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
Бесіда.
1) Що таке природний комплекс? Із яких компонентів він складається?
2) Назвіть основні закономірності географічної оболонки.
3) Чим спричинено добовий ритм?
4) Назвіть наслідки цього ритму.
5) Які компоненти географічної оболонки беруть участь у круговороті води в природі?
III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
Вступне слово вчителя.
Сьогодні ми поведемо розмову про найголовніше в географії — взаємодію компонентів природних комплексів, тобто про взаємозв’язки між повітрям атмосфери, водами гідросфери, рельєфом літосфери і живими організмами. Ви вже знаєте, що у результаті їхньої взаємодії утворюються різні за розміром природні комплекси. Найбільшим і найважливішим природним комплексом є географічна оболонка. У її межах відбувається більшість відомих людині процесів і явищ, наприклад виверження вулканів, цунамі, урагани. У географічній оболонці виникло життя. Географічна оболонка — це частини єдиного організму під назвою Земля, наш спільний дім.
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Зміна компонентів географічної оболонки.
Розповідь учителя.
Чи можете ви пригадати абсолютно однакові дні — щоб усе з точністю повторилося? Схожі дні, напевно, у вашому житті були, а от абсолютно однакові ні. Щось обов’язково змінювалося або у вашому розпорядку дня, або в поводженні людей, або в стані природи.
Дійсно, усе змінюється. І у вашому житті, і в навколишньому світі — географічній оболонці. Зміну компонентів географічної оболонки можна спостерігати постійно. Найбільш наочно це видно на прикладі повітряної оболонки Землі — атмосфери: змінюється температура повітря, атмосферний тиск, хмарність, напрямок і сила вітру. Не такими помітними є зміни у верхній частині літосфери, але ви вже знаєте, що вони відбуваються в результаті вертикальних і горизонтальних рухів земної кори, унаслідок землетрусів і вулканічної діяльності. Змінюється і Світовий океан, адже його води перебувають у постійному русі. Не менш рухливою є біосфера — оболонка життя, у першу чергу це стосується тварин.
— Як ви вважаєте, чи впливають зміни атмосфери, літосфери, гідросфери, біосфери на стан географічної оболонки?
2. Взаємодія компонентів географічної оболонки.
Розповідь учителя.
Учені впевнені, що будь-яка зміна одного з компонентів природного комплексу приводить до зміни інших, що обумовлює перетворення всього комплексу.
Спробуємо розібратися з причинами перетворення природного комплексу на простому прикладі. Уявіть, що природні компоненти — це будівельні матеріали, а природний комплекс — це будинок. Перед вами лежать цеглини, цемент, пісок, черепиця. Ці будівельні матеріали не створюють єдиного цілого, тому якщо ми заберемо частину цегли або черепиці, то з цементом або піском нічого не станеться. Тепер побудуємо будинок — «природний комплекс». Чи можемо ми забрати кілька цеглин або зняти частину черепиці і не пошкодити будинок? Звичайно ж ні, якщо стіна або дах будуть пошкоджені, будинок стане непридатним до життя.
Те ж саме відбувається й у природі — зміни в одній із земних оболонок впливають на стан інших. Наприклад, вулканічна діяльність, що відбувається у верхній частині літосфери і на земній поверхні, супроводжується викидами великих мас вулканічного попелу. Унаслідок цього зростає забрудненість і мутність атмосфери. Це є причиною зменшення кількості сонячного тепла, що надходить на земну поверхню, й обумовлює зниження температури, що, у свою чергу, впливає на стан рослин і тварин біосфери. Таким чином, велике виверження вулкана служить початком довгого ланцюжка змін у географічній оболонці. Багато хто не здогадується про взаємозв’язки між компонентами природного комплексу і не розуміє, що, наприклад, якщо вирубати ліс, може загинути річка, яка протікає поруч. А ви вже знаєте, що вирубка лісу призведе не тільки до зникнення лісових тварин, але і до підвищення температури, зниження вологості, зниження рівня ґрунтових вод, а отже, і до обміління річки.
V. Закріплення нових знань і вмінь учнів
Бесіда.
1) Наведіть приклади змін атмосфери.
2) Як змінюється літосфера?
3) Опишіть можливі наслідки виверження вулкана.
4) Наведіть приклад впливу атмосфери на інші оболонки Землі.
VI. Під сумок уроку
Учитель узагальнює відповіді учнів, оцінює їхню навчальну діяльність на уроці.
VII. Домашнє завдання
1) Опрацювати відповідний параграф підручника.
2) Донедавна вважали, що вовки завдають великої шкоди, тому проводився їхній відстріл. У результаті постраждали не тільки вовки, але й тварини, на яких вони полювали. Серед них стали швидко поширюватися захворювання, які призвели до зменшення поголів’я, наприклад, північних оленів. Поясніть зв’язок між винищуванням вовків і скороченням поголів’я оленів.
3) Природний комплекс іноді порівнюють із пірамідою з кубиків — компонентів природи. Варто перемістити один із «кубиків» — і зміниться конфігурація піраміди, тобто стан природного комплексу. Доведіть або спростуйте це порівняння.

Категорія: Конспекти уроків | Додав: Вчитель
Переглядів: 8075 | Завантажень: 100 | Коментарі: 3 | Рейтинг: 5.0/3
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]