Географічне положення та дослідження Північної Америки.
14.08.2009, 22:18
Тема уроку. Географічне положення та дослідження Північної Америки. 

Очікувані результати. Після цього уроку учні зможуть: характеризувати особливості географічного положення материка; розповідати про історію відкриття Північної Америки; показувати на карті об'єкти географічної но­менклатури. 

Тип уроку: вивчення нового матеріалу. 

Обладнання: підручник географії, зошит для практичних робіт, атлас, фізич­на карта світу, фізична карта Північної Америки. 

Хід уроку 

I. Організаційний момент 

II. Актуалізація опорних знань учнів 

Бесіда за запитаннями 

1. Яка паралель називається Північним полярним колом? 

2. Чим цікава ця умовна лінія? 

3. Де починається течія Гольфстрім? 

4. Хто першим серед європейців побував у Північній Америці, але не вважається її першовідкривачем? 

III. Мотивація навчальної діяльності 

Вступне слово вчителя 

Північна Америка розташована в Північній півкулі. На північний схід від материка розташований найбільший острів світу — Гренландія. Береги Північної Америки омивають безліч заток, серед яких «розпечена сковорідка» (Мексиканська затока) і «мішок із льодом» (Гудзонова затока) біля берегів континенту відзначені найвищі припливи — затока Фанді (ви сота підйому — до 18 м). 

IV. Пояснення нового матеріалу 

Практична робота 

Учитель пропонує учням розпочати знайомство з материком під час виконання завдання 1 практичної роботи № 13 «Позначення на контурній карті назв основних географічних об'єктів Північної Америки». Потім учитель нагадує, що учні вже неодноразово характеризували географічне положення материка, і пропонує це зробити під час виконання завдання 2. Учні мають виписати з підручника географічні об'єкти, що характеризують географічне положення материка, обвести назви найбільшої затоки, що омиває береги Північної Америки (Мексиканської), і найбільшого півострова (Лабрадор). Підписати перераховані об'єкти на контурній карті «Північна Америка. Фізична карта». 

Після виконання завдання вчитель запитує: чи достатньо для характеристики географічного положення відомостей про назви й місце розташування крайніх точок; океанів, морів, заток, що омивають материк; проток і каналу; найбільших островів і півостровів? Учні доходять висновку, що їм необхідно зазначити, у яких півкулях і географічних поясах розташований материк, характер берегової лінії, визначити координати крайніх точок, назвати найближчі материки, указати найбільші течії, що впливають на клімат материка, визначити довжину материка з півночі на південь і із заходу на схід. 

Робота в парах 

Учитель пропонує доповнити характеристику географічного положення Північної Америки. Учні працюють в парах із текстом підручника та картами атласу. Вони доходять висновку, що Північна Америка розташована в Північній і Західній півкулях; основна частина материка розташована в субарктичному, помірному, субтропічному й тропічному поясах; на сході й півночі материка берегова лінія сильно порізана; координати мису Мерчисон — 71°50' пн. ш. І94°45' зх. д., мису Мар'ято — 7°12' пн. ш. і 80°52' зх. д., мису Сент-Чарлз — 55°40' зх. д. і 52°24' пн. ш., мису Принца Уельського — 168°05' зх. д. і 65°35' пн. ш.; відзначають близькість Північної й Південної Америки (Панамський перешийок) і Євразії (Беринґова протока), указують, що поблизу східних берегів материка проходить тепла течія Ґольфстрім, а назустріч їй — холодна Лабрадорська течія, біля західних берегів протіка­ють тепла Аляскинська течія і холодна Каліфорнійська. 

Потім учні визначають довжину Північної Америки в градусахі кілометрах: 

а) від берегів Північного Льодовитого океану до берегів Тихого океану за 100° зх.д.: 

67° -15°= 52°; 

111 км • 52 = 5772 км; 

б) від берегів Тихого океану до берегів Атлантичного океану за 40° пн. Ш., якщо довжина 1° дорівнює 85,4 км: 

124° - 74° = 50° 

85,4 км • 50=4270 км. 

Розповідь учителя 

Майже за 500 років до X. Колумба, наприкінці X ст., нормани на чолі 3 Ейріком Рудим побували біля північно-східних берегів Північної Америки. Героїчні народні сказання — саги — свідчать, що нормани висаджувалися На узбережжя півострова Лабрадор і острів Ньюфаундленд. Однак у Європі Чайже нічого не знали про мандрівки вікінгів і їхні відкриття, тому вони не вплинули на розширення знань людей про різноманіття світу. 

Колонізація материка почалася в епоху Великих географічних від­криттів. У 1497—1498 рр. англійська експедиція під керівництвом Дж. Кабота пройшла вздовж східного берега Північної Америки, через 15 років 1спанець В. Нуньєс де Бальбоа перетнув Панамський перешийок і першим Вийшов до Тихого океану. У 1519—1521 рр. Е. Кортес відкрив, а потім завоював величезну країну — сучасну Мексику. У 1534—1535 рр. французька експедиція під керівництвом Ж. Картьє обійшла з півночі острів Нью­фаундленд і відкрила південно-східний берег півострова Лабрадор і річку Св. Лаврентія. 

Із Північною Америкою пов'язані багато відкриттів англійців. Англійські мандрівники Дж. Дейвіс і Г. Гудзон досліджували північний край материка, у тому числі береги моря Баффіна й Гудзонову затоку. 

Робота з картою 

Учні працюють із картою. Вони мають знайти географічні об'єкти, на звані іменами дослідників Північної Америки. Після цього учні дають відповіді на запитання: 

1. Чому історія зберегла мало свідчень про відвідування Північної Аме­рики норманами 

2. Які відкриття здійснили французи? 

3. Яку частину материка досліджували росіяни? 

4. Чому Аляска опинилася в складі США? 

V. Підсумки уроку 

Завдання 

Порівняйте географічне положення Північної та Південної Америки Відповідь подайте у вигляді таблиці. 



План характеристики географічного положення 


Північна Америка 


Південна Америки 

Положення щодо екватора й нульового меридіана 







У яких географічних поясах розташована 


Найближчі материки 
Океани, моря та затоки, що омивають материк 

Хактер берегової лінії 

Довжина материка з півночі на південь та із заходу на схід 
Найбільші течії, що впливають на клімат материка 
Спільні риси 
Відмінні риси 

Північна Америка 

Південна Америка 

VI. Домашнє завдання 

1. Прочитати текст підручника [7, § 37]. 2. Самостійно опрацювати ма| теріал «Геологічна будова» [7, § 38].
Категорія: Конспекти уроків | Додав: Вчитель
Переглядів: 12697 | Завантажень: 1 | Рейтинг: 4.3/7
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]