4. Різниця між сумарною сонячною радіацією та відбитою і випромінюванням
земної поверхні дорівнює… (радіаційному балансу).
5. Сумарна сонячна радіація складається з… (прямої і розсіяної сонячної радіації).
6. У яких одиницях вимірюється сонячна радіація? (ккал/см2, МДж/м2.)
7. Від яких чинників залежить величина сумарної сонячної радіації? (Кут падіння сонячних променів, прозорість, вологість, хмарність.)
8. Кут падіння сонячних променів залежить від…(географічної широти).
9. Які середні показники радіаційного балансу в нашій країні? (1730 МДж/м2.)
10. Як циркуляція атмосфери впливає на розподіл тепла і вологи на Україні?
11. На фізичній карті світу покажіть центри баричних мінімумів і максимумів. Як вони впливають на клімат України?
12. Що таке коефіцієнт зволоження ?
13. Покажіть на карті вісь Воєйкова і поясніть її значення.
14.Яка погода переважає при проходженні циклонів і антициклонів?
15. Як бризова циркуляція впливає на клімат прибережних районів?
б) Метод « Спільний проект»
( Групи працюють над виконанням складання характеристик кліматичних областей України. Після завершення роботи кожна група презентує свої дослідження , в результаті чого всі учні повторюють тему)
1-а група - складає характеристику атлантико-континентальної області
2-а група - складає характеристику континентальної області
3-я група - складає характеристику середземноморської області
План характеристики кліматичної області:
1. Кліматичний пояс.
2. Яка це частина України?
3. Панівні повітряні маси.
4. Температура січня і липня.
5. Опади.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1. Мотивація.
Вступне слово вчителя. В Україні чітко виражена зміна пір року протям року. Головною мірою це пов’язано з розміщенням країни в помірному кліматичному поясі. Ви підготували загадки, вірші про чотири пори року.
( діти читають вірші, загадують загадки)
- З вищезгаданого ми можемо зробити висновок, яка погода взимку, влітку?
- Для чого нам знання про сезонні зміни природи?
а) кліматичні умови враховуються в господарській діяльності людини (с/г, будівництво, транспорт і т. д.);
в) вони впливають і на життя самої людини (настрій, самопочуття, плани, одяг…);
г) від них значною мірою залежать умови проживання і відпочинку людей;
д) а також розвиток рослинності і поведінка тварин.)
Повідомлення теми та мети уроку.
2. Метод « Навчаючи - вчуся». ( клас ділиться на 4 групи)
На основі тексту підручника ст. 56-57, додатків 4, 5 та аналізу карт атласу групи складають характеристику пір року на Україні. Вони опрацьовують інформацію, створюючи тимчасові пари, після чого відбувається колективне обговорення в групах і узагальнення навчального матеріалу у вигляді таблиці.
Зима Весна Літо Осінь
«Гронування» Новий Рік, мороз, заметіль, сніг Дощ, цвітіння, 8 Березня, повінь, конвалія Канікули, пляж, море, жара, злива, град Школа, холод, вітер, листопад
Особливості грудень-січень-лютий
4 міс.(пд. 3 міс)
to>0…-8оС
min -33,6 оС березень-квітень-травень
to+7…+10оС
найраніше Пд. берег Криму червень-липень-серпень
to+16…+23оС
mах 37,8 оС Вересень- жов-тень- листопад
to+5…+12оС
перші заморозки
3. Вчитель знайомить групи з «Календарем явищ погоди і господарської діяльності людини на території Чернівецької області», пов’язаних з сезонними змінами клімату. ( Додаток 1)
Учні роблять висновки.
4. Кліматичні ресурси .
(Пояснює вчитель).
Невичерпні природні ресурси, які об’єднують сонячну енергію, вологу та енергію вітру, називають кліматичними ресурсами.