Тектонічні структури України
[ Викачати з сервера (13.8 Kb) ]10.08.2011, 09:11
УРОК 11
ТЕКТОНІЧНА БУДОВА УКРАЇНИ
Мета:
навчальна: повторити сутність понять «тектоніка», «щит», «платформа», «плита», «тектонічна структура», «складчаста область»,ознайомити учнів з тектонічною картою України; ви¬вчити основні тектонічні структури, що складають те¬риторію України, установити зв’язок між тектонічною будовою та формами рельєфу;
розвивальна: розвивати вміння ви¬користовувати різні джерела географічної інформації; учити географічно мислити;
виховна: виховувати пізнавальний інтерес до вивчення природи країни, еко¬логічної культури та грамотності.
Обладнання: фізична карта України, тектонічна кар¬та України, атлас України, підручники, контурні кар¬ти України.
Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь і навичок
Опорні та базові поняття: тектоніка, тектонічна структура, платформа, щит, плита, западина, складчаста область.
Географічна номенклатура: платформи – Східноєвропейська і Західноєвропейська; Український щит; Воронезький кристалічний масив; Донецька складчаста споруда; западини – Галицько-Волинська, Дніпровсько-Донецька, Причорноморська; плити – Волино-Подільська і Скіфська; складчасті системи – Карпатська і Кримська.
Література
1. Варакута О.М. Шкільна географія та методика її навчання (курс лекцій). Навчальний посібник. – Тернопіль : Тайп, 2008, - 174 с.
2. Краєзнавство. Географія. Туризм № 30 (611), серпень 2009
3. Дітчук І. Л. Заставецька О. В. Географія України : Навчальний посібник, 8 клас. – Тернопіль, навчальна книга, Богдан, 2008, - 160 с.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ ДО УРОКУ
 привітання з учнями;
 перевірка наявності засобів, матеріалів для проведення уроку;
 психологічне налаштування учнів до уроку.
ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ. ПОСТАНОВКА МЕТИ І ЗАВДАНЬ
1. Мотиваційний компонент
Хоча фізична карта відбиває всю різноманітність форм рельєфу, проте вона не дає відповіді на запитання: чому ці форми рельєфу роз¬ташовані саме так, а не інакше? Чому певні частини території харак¬теризуються переважно низовинним рельєфом, інші — височинним, а окремі — гірським? Відповісти на ці запитання допоможе наука тектоніка та аналіз тектонічної карти України.
Територія України форму¬валася протягом тривалої геологічної історії, тому має складну тектонічну будову. Структури, що складають її земну кору, різні за часом утворення, віком, розмірами. Виділяють платформені ділянки та складчасті структу¬ри. Разом вони утворюють тектонічну будову терито¬рії України, яку ми й будемо вивчати сьогодні на уроці.
Тож тема сьогоднішнього уроку:
ТЕКТОНІЧНА БУДОВА УКРАЇНИ
ІІІ. ФОРМУВАННЯ І ЗАСВОЄННЯ НОВИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
1. Гра «Відгадай мене».
На дошці написані зашифровані терміни. Спробуйте, переставивши літери, відгадати їх, дайте визначення.
ТИЩ (щит), ПИЛАТ (плита),
КІНОТЕКТА (тектоніка),
ФОРТАПЛАМА (платформа).
2. «Словникова розминка».
Серед написаних на дошці термінів зна¬йдіть ті, що вам відомі. Пригадайте їхнє значення.
Щоб не виникало труднощів ми запишемо терміни в зошит.
Тектоніка — наука, що вивчає будову земної кори.
Тектонічна структура — це тип форми земної кори.
Платформа — це велика малорухома, переважно ви¬рівняна ділянка земної кори.
Щит — ділянка платформи, де кристалічний фунда¬мент виходить на поверхню.
Плита — ділянка платформи, що вкрита потужним осадовим чохлом.
Складчаста область — порівняно молода рухома ді¬лянка земної кори, де гірські породи зігнуті в складки.)
3.Розповідь – пояснення вчителя
(Учні розглядають схему на дошці «Тектонічні структури України».)

ПЕРЕГЛЯД ПРЕЗЕНТАЦІЇ

• Український щит
•Волино-Подільська плита;
• Дніпровсько-Донецька западина;
• Галицько-Волинська западина;
• Причорноморська западина;
• Донецька складчаста область.

Більша частина України належить до Східноєвро-пейської платформи, яка має давній кристалічний фун¬дамент. Крім неї, тут є Західноєвропейська й Скіфська платформи. Карпати й Кримські гори належать до складчастих структур Середземноморського рухливо¬го поясу.
3. Робота в групах
Гра «Опиши мене».
Учні об’єднуються в 6 груп. Користуючись підруч¬ником (с. 63—64) та атласом, кожна група складає ха¬рактеристику окремої тектонічної структури за планом:
1. У якій частині України знаходиться?
2. Коли утворилася?
3. Розміри.
4. Якими гірськими породами складена?
5. Які форми рельєфу знаходяться на даній текто¬нічній структурі?
6. Які корисні копалини, імовірно, пов’язані з цією структурою?

Представники груп описують свої структури біля дошки, демонструють їх на карті та підписують на «ні¬мій» картосхемі. Учні одночасно підписують і зафарбо¬вують тектонічну структуру на контурній карті.
І група — Український щит;
ІІ група — Волино-Подільська плита;
ІІІ група — Дніпровсько-Донецька западина;
ІV група — Галицько-Волинська западина;
V група — Причорноморська западина;
VІ група — Донецька складчаста область.
4.Індивідуальне завдання
Для того щоб з’ясувати зв’язок між тектонічни¬ми структурами та формами рельєфу, проведемо гру «Підбери пару».
Кожен учень отримує картку, де в довільному поряд¬ку записані у дві колонки тектонічні структури й форми рельєфу. Користуючись фізичною і тектонічною карта¬ми, учні повинні стрілками з’єднати відповідні пари.
Результати гри «Підбери пару»

V. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ТА УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗАСВОЄНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
1.Частково – пошуковий метод
• Назвіть та покажіть на карті основні тектонічні структури в межах України.
• Зробіть висновок про відповідність форм рельєфу основним тектонічним структурам України.
(На щитах і плитах розташовані височини, у запади¬нах — низовини, у складчастих областях — гори.)
Земна кора в межах території України формувалася протягом ба¬гатьох геологічних епох, тому має складну тектонічну будову, а тек¬тонічні структури дуже розрізняються як за часом утворення, так і за розмірами та іншими особливостями. Між розміщенням тектонічних структур та основних форм рельєфу існує певна відповідність:
 переважання платформенних тек¬тонічних структур обумовлює рівнинний характер рельєфу України;
 щитам та масивам, як правило, відповідають височини,
 западинам — низовини, складчастим системам — гори.
VІ. ЗАСТОСУВАННЯ ЗАСВОЄНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
1.Робота з контурною картою
Завдання для 1-го варіанту

Учням пропонується назвати і записати тектонічну структуру, що знаходиться під даним числом.

Ось така відповідність цифр і тектонічних структур.
1 Український кристалічний щит 7 Південне крило причорноморської западини
2 Дніпровсько-донецька западина 8 Північне крило причорноморської западини
3 Донецька складчаста споруда 9 Волино – Подільська плита
4 Складчаста споруда Кримських гір 10 Гірські споруди Карпат
5 Скіфська плита 11 Закарпатська між гірська западина
6 Передкарпатський крайовий прогин 12 Індоло – Кубанський прогин.
Завдання для 2-го варіанту
Користуючись картою «Тектонічна будова» нанести на контурну карту цифри, які відповідають даній тектонічній структурі.

1 Складчаста споруда Кримських гір 7 Дніпровсько-донецька западина
2 Скіфська плита 8 Донецька складчаста споруда
3 Індоло – Кубанський прогин. 9 Волино – Подільська плита
4 Південне крило причорноморської западини 10 Гірські споруди Карпат
5 Північне крило причорноморської западин 11 Закарпатська між гірська западина
6 Український кристалічний щит 12 Передкарпатський крайовий прогин
ІV.ОРГАНІЗАЦІЯ ДОМАШНЬОЇ РОБОТИ
1) Опрацювати § 12 підручника.
2) Поміркувати над питанням: Українські Карпати і Кримські гори утворилися одночасно з такими гірськими системами, як Альпи та Гімалаї. Але, на відміну від своїх «одноліток», вони не мають загострених вершин. Чим можна пояснити куполо¬подібну форму вершин цих гір?
3) Вивчити географічну номенклатуру по темі: «Тектонічні структури України»
V. ПІДСУМОК УРОКУ
 Про що нове ви дізналися на цьому уроці?
 Чи знадобляться вам знання про тектоніку у повсякденному житті?
 Оцінювання учнів за роботу на уроці?
Категорія: Конспекти уроків | Додав: geograffM
Переглядів: 12938 | Завантажень: 895 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 3.2/5
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]