ЛЬОДОВИКИ
[ Викачати з сервера (32.5 Kb) ]23.11.2010, 01:50
ЛЬОДОВИКИ. 6 КЛАС
Мета: сформувати поняття «льодовик», «снігова лінія», «покривний льодовик», «гірський льодовик»; з’ясувати причини утворення льодовиків; удосконалити вміння та навички працювати з картами; сприяти логічному, образному мисленню учнів.
Обладнання: карта півкуль, відеофільм «Антарктида», слайди.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
ХІД УРОКУ
Краса льодового царства...
Здається, що може бути
красивого й цікавого в
мертвому світі холодного льоду?
І все ж у льодовому царстві
немає смутної одноманітності.
Бо нежива природа теж
може бути прекрасною.
А. Яблуков
I. Організаційний момент
II. Мотивація навчальної діяльності
Учитель. «У далекі часи наставав «льодовиковий період», за якого первісні люди змушені були змінювати спосіб життя. Тоді поява льодовиків означала знищення всього органічного життя. Територія Європи, яку перед тим покривала тропічна рослинність, зникла під безкраїми товщами льоду. Джерела затихали, течія річок зупинялась, і опромінення сонця, вітру та сухий тріск льоду». Такий образ льодовикового періоду, образ природи намалював Луї Агассіс. Що в цій картині правдиво, а що ні? Чи дійсно існували великі льодовикові покриви? Що таке льодовики, які вони бувають, як вони виникають? Сьогодні ми про це дізнаємось.
III. Актуалізація опорних знань
1. Що таке гідросфера?
2. Які води входять до складу гідросфери?
3. Як змінюється температура з висотою.
4. В яких станах перебуває вода?
5. За яких умов вода перетворюється на тверду речовину?
IV. Вивчення нового матеріалу
Учитель. Цієї «законсервованої» води на Землі величезна кількість. Якби всі льоди розтанули, то рівень Світового океану підвищився б майже на 64 м. Були б затоплені величезні простори суші. Найбільше льоду в Антарктиді. (Проектуються кадри діафільму «Антарктида».)
«І лежить цей невідомий край снігу і льоду за Південним полярним колом, сліпучо сяє в промінні сонця полярного дня чи окутаний хмарами та вихорами завірюхи в темряві полярної ночі. Він по-своєму красивий, цей край. І хто побував там одного разу, той завжди буде пригадувати велике мовчання льодяної пустелі, забарвленої в ранкові часи в ніжні сині й рожеві відтінки, холодні блиски полярного сяйва» (О. Гусєв).
А ось такі льодовики в горах. (Демонструє слайди з краєвидами гірського льодовика.)
Після перегляду кадрів діафільму і таблиці учням пропонується визначити поняття «льодовик», використовуючи ключові слова: «лід», «прісний», «скупчення», «багаторічний».
• Які умови необхідні для утворення льодовика? (Температура, нижча від нуля; кількість снігу — більше випаде, ніж розтане)
• Чи є на Землі місця з такими умовами? (На полюсах, у горах)
• Чому саме на полюсах та в горах? (Малий кут падіння сонячного проміння; температура повітря з підняттям угору знижується)
Як утворюються льодовики в Антарктиді? Вони мають велику площу і велику товщу і називаються «покривними». Такі льодовики виникають з напластованого снігу, що випадає щорічно, але не тане. Сніжинки поступово перетворюються на льодяні зерна, а під вагою верхніх шарів утворюється лід. На цей процес витрачається від 190 до 1000 років. Льодовики, як і вода, постійно рухаються, але з невеликою швидкістю. В 1912 р. пошукова група знайшла занесений снігом намет експедиції Р. Скотта. В ній
вони побачили три мертвих тіла. Від дня загибелі Р. Скотта та його товаришів минуло понад 80 років, а отже, над наметом накопичилось снігу завтовшки майже 30 метрів. Через багато років від льодовика відколеться айсберг з їхніми тілами, і понесуть його течії та вітри, і десь у Південній Атлантиці він розтане, і відважні дослідники знайдуть притулок на дні моря, як і належить морякам. (Демонстрація кінофільму про Антарктиду.)
• Що таке айсберг?
• Як позначаються покривні льодовики на карті?
Тепер розглянемо, як утворюється льодовик у горах. У горах є така межа, вище за яку снігу випадає більше, ніж встигає розтанути. Ця межа називається «сніговою лінією».
Знайдемо в атласі г. Кіліманджаро. Яка її абсолютна висота? (5895 м) Чи буде на вершині лежати сніг? Чи буде в цих горах утворюватися висотний льодовик? Як про це дізнатися? Температура біля підніжжя — +25 °С.
На кожні 100 м температура знижується на 6 °С. Відповідно:
6 °С х 5,9 = 35,4 °С.
Температура на вершині буде:
(+25 °С) — 35,4 °С = —10,4 °С.
(Температурні умови сприятливі, але тут випадає недостатня кількість снігу)
• Чому в горах України немає льодовиків? (Снігова лінія знаходиться вище, ніж найвища точка Карпат. Їх висота недостатня для утворення льодовиків)
Учитель розповідає про роботу, яку виконують льодовики.
V. Підбиття підсумків уроку
VI. Домашнє завдання
§ 21. Скласти розповідь під назвою «Щоденник подорожі, якої не було», починаючи словами: «Ступивши на берег Антарктиди...» або «Піднявшись на вершину гори...».


Категорія: Конспекти уроків | Додав: Вчитель
Переглядів: 1933 | Завантажень: 333 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 3.5/2
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]