ВОЛОГІСТЬ ПОВІТРЯ. ХМАРНІСТЬ.
[ Викачати з сервера (50.5 Kb) ]23.11.2010, 00:34
ВОЛОГІСТЬ ПОВІТРЯ. ХМАРНІСТЬ. 6 КЛАС
Мета: знати поняття «вологість повітря», «хмарність»; уміти визначати вологість повітря та ступінь покриття неба хмарами; розвивати мислення, увагу, вміння аналізувати, виділяти головне, робити висновки; виховувати почуття колективізму.
Обладнання: карта півкуль, гігрометр, таблиця «Види хмар».
Тип уроку: комбінований
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
Погляньте на своїх товаришів. Посміхніться. Ваша усмішка, ніби сонечко. Нехай вона зігріває ваших товаришів-однокласників. Нехай вона допоможе вам у роботі.
II. Перевірка домашнього завдання
1. Індивідуальна робота біля дошки (два учні)
1) Складові погоди. Що таке погода?
2) Задача.
Січень –1,0 °С. Лютий –9,2 °С. Березень –1,0 °С. Квітень +10,2 °С. Травень +12,6 °С. Червень +16,0 °С. Липень +19,7 °С. Серпень +18,9 °С. Вересень +18,4 °С. Жовтень +8,2 °С. Листопад –0,7 °С. Грудень –7,9 °С.
Визначити:
а) середню температуру (+7 °С);
б) амплітуду температур (+9,2 + + 19,7 = 28,9 °С).
2. Повідомлення «Рекорди температури» (обов’язково показувати об’єкт на карті)
III. Мотивація навчальної діяльності
Учитель. Щоранку ми цікавимося, яка сьогодні погода. «Хороша, погана, дощова, сонячна»,— можна почути у відповідь. Але ми вже знаємо, що для спеціалістів це звучить так: «Сьогодні хмарна погода з проясненнями. Вранці можливий короткочасний дощ. Атмосферний тиск 750 мм рт. ст. Відносна вологість 78 %. Вітер північно-західний 5–10 м/с. Протягом дня тиск зростатиме, вологість зміниться».
Поняття «погода» включає в себе шість основних показників. Визначивши їх, ми наблизимося до вміння передбачувати погоду та розуміти її зміни.
З одним із показників (яким саме?) ми вже ознайомилися. Сьогодні будемо говорити про вологість повітря та хмарність. (Записування теми в зошити.)
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Бесіда
• Чи робили ви на перерві вологе прибирання?
• Чомусь цього майже не помітно. Що сталося з вологою підлогою?
• В яких трьох станах може перебувати вода?
• Отже, що таке випаровування?
• А чи бачили ви, як випаровується вода?
Цей процес невидимий. Водяну пару бачити не можна. Ви тоді скажете, що бачили її, коли закипить чайник і з його носика парує. Так?
Щоб пояснити це явище, існує інше поняття — конденсація. Я лише скажу, що це антонім до слова «випаровування». А ви спробуйте самі дати визначення.
Конденсація відбувається, коли водяна пара охолоджується і переходить із газоподібного стану в рідкий.
• Які б питання на місці вчителя ви поставили учням після цієї бесіди?
Учитель. Вода постійно випаровується з океанів, морів, озер, поверхні суходолу, тому в повітрі є постійно водяна пара. А скільки її там міститься, визначається за допомогою поняття «вологість повітря», яке вимірюється у г/м3.
• Як ви гадаєте, влітку чи взимку вологість повітря буде вищою? Чому?
Отже, вологість повітря залежить від температури.
2. Робота з таблицею
(с. 127 підручника)
• Яка вологість повітря за –5 °С, 0 °С, +30 °С?
• Яку залежність ми бачимо з таблиці?
Таким чином, чим вища температура, тим вологість повітря... (Учні закінчують речення.)
3. Робота з підручником. Складання схеми
Вологість абсолютна (можлива), г/м3

4. Розв’язування задачі
(Учитель розв’язує на дошці, пояснюючи.)
Температура повітря 0 °С, у повітрі 4 г/м3 водяної пари. Яка абсолютна вологість за цієї температури?
А міститься лише 4 г/м3. Це менше за можливе, тобто на всі 100 %. А скільки ж тоді?
(4/5)*100% = 0,8100 = 80%
Це й буде відносна вологість.
• Що спільного між цими двома поняттями? Чим вони відрізняються? (Робота з підручником)
5. Робота в парах
Розв’язування задач на визначення абсолютно! та відносної вологості
1. t = — 10 °С.
Вологість повітря 1,5 г/м3. Абсолютна вологість 2 г/м3. Відносна вологість:
(1,5/2)*100% = 75%.
2. t= +10 °С.
Вологість повітря 4,5 г/м3. Абсолютна вологість 9 г/м3. Відносна вологість:
(4,5/9)*100% = 50%.
3. t = +10 °С.
Вологість повітря 21 г/м3. Абсолютна вологість 30 г/м3. Відносна вологість:
(21/30)*100% = 70%.
Хто виконав першим, консультує товаришів.
6. «Доповни речення»
а) Перехід води з рідкого чи твердого стану в газоподібний — це...
б) Кількість водяної пари у грамах, яка може міститися в 1 м3 повітря за певної температури,— це...
в) Скупчення завислих в атмосфері дрібних крапель води або кристалів льоду — це...
г) Відношення фактичного вмісту водяної пари в повітрі до можливого за певної температури, виражене у відсотках,— це...
7. Пояснення вчителя
Відгадайте загадку. Носимо його на голові багато років, а ліку не знаємо. (Волосся)
Наше волосся має здатність видовжуватися, коли мокре, і навпаки. Ось цю властивість і використали в гігрометрі — приладі для вимірювання вологості повітря (див. с 128 підручника).
Коли вологість збільшується, волосина видовжується, що передається на стрілки приладу
8. Бесіда
Без крил, а літає.
Ніхто її не б’є, а плаче.
(Хмара)
• Чи любите ви спостерігати за хмарами? Які вони бувають?
• А що таке хмара?
Уважно прочитайте текст. «Вода постійно конденсується, переходячи з рідкого стану в газоподібний. Коли вона піднімається вгору, то охолоджується, випаровується і стає крапельками води».
• Які помилки допущено?
Отже, хмара — це скупчення завислих в атмосфері дрібних крапель води або кристаликів льоду.
• А чи з будь-якої хмари йде дощ? Як ви гадаєте, чому?
Розміри крапель у діаметрі повинні бути більші за 0,5 мм.
9. Робота з таблицею «Види хмар»
Учитель. К. Паустовський сказав: «Хмари — це точні сигнали про погоду. Це небесна азбука Морзе. Вся справа в тому, щоб уміти їх розпізнавати».
Інтерактивний метод «Акваріум»
Перша група — купчасті хмари. Друга група — перисті хмари. Третя група — шаруваті хмари.
План дослідження
1. Назва
2. Висота, на якій утворюються
3. Зовнішній вигляд
4. Яку погоду викликають?
Під час роботи груп учні заповнюють таблицю.
Назва Висота Погода
Купчасті 2000–3000 м Зливи, грози, град
Перисті > 6000 м Зміна погоди
Шаруваті 200 м Довгочасні, обложні дощі
(Самооцінювання роботи в групах)
Головним приладом для визначення хмарності будуть наші очі. Поглянувши на небо, визначаємо хмарність у балах від 1 до 10.
10. «Обери позицію»
Хмарність більша над океанами.
Хмарність більша над материками.
Я вважаю, що... Тому що...
11. «Спрогнозуй погоду»
а) На небі швидко стали рости купчасті хмари. Ось вони вже сонце закрили. Це до... (Зливи)
б) Вийшов з хати і ніби знову побачив над собою стелю. Хмари висіли так низько, що здавалося, ось-ось упадуть на землю. (Шаруваті хмари; обложні дощі)
V. Оцінювання знань. Коригування
VI. Підсумок уроку
VII. Домашнє завдання
Категорія: Конспекти уроків | Додав: Вчитель
Переглядів: 4512 | Завантажень: 572 | Рейтинг: 4.5/2
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]