22б. Основні кліматичні показники
26.08.2009, 22:11
Мета: сформувати поняття про розподіл температури повітря, опадів, вітрів по території України; розширити понятття про помірний та субтропічний пояси; розвивати творчу особистість учня, критичне мислення, здатність аргументувати свою думку, встановлювати причино-наслідкові зв’язки; виховувати толерантність у спілкуванні та співпраці при роботі в парах та групах

Тип уроку: урок розширення та поглиблення знань.

Метод навчання: науково-дослідницький .

Форма проведення уроку: урок- експедиція.

Очікувані результати: після цього уроку учні зможуть: пояснити, як розподілються температура повітря, опади, вітри на території України; характеризувати поняття «синоптична карта», «випаровуваність», «коефіцієнт зволоження»,; висловлювати своє ставлення до проблеми «Атмосферні опади завдають людям більше користі чи шкоди?».

Навчально- методичне забезпечення :

Атлас: Географія України 8 кл.;

Карта « Україна. Клімат».

Синоптична карта.

Інформаційні таблиці.

 Хід уроку:

І. Організація класу. Вхід в інтеракцію.

Продзвенів і стих дзвінок

Починається урок.

Всі за парти гарно всілись

І на мене подивились.

- Чому ваша вчителька сьогодні одягла теплий одяг?

- Чи одягли сьогодні ви шорти, літні плаття? Чому?

Вчитель підводить учнів до характеристики основних кліматичних показників, за якими люди визначають форму одежі.

Знання основних кліматичних показників важливі для нас кожного дня (роблять висновки учні).

ІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів.

Вчитель. Отже, основними кліматичними показниками є:

1. Температура повітря.

2. Кількість та режим опадів.

3. Напрям вітру.

4. Атмосферний тиск.

5. Зволоження (коефіцієнт зволоження).

- Де ми можемо знайти всі ці показники для різних точок України? ( на кліматичних картах).

Тому сьогодні на уроці ми відправляємося у експедицію . Наша експедиція буде проходити сторінками підручника, кліматичними картами, синоптичними картами та інформаційними таблицями.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

Вчитель. Крім карти клімату, існують карти погоди кожного дня. Це так звані синоптичні карти. Дані про погоду збираються на всіх метеостанціях і через електронну мережу передаються в Гідрометцентр, що знаходиться в столиці. За цими даними складають синоптичні кар­ти, за якими можна визначити, як зміниться погода в найближчу добу або в більш тривалий період. Існує три світових центри Всесвітньої служби погоди: у Мель­бурні, Вашингтоні і в Москві.

( Учні знайомляться з синоптичними картами. Прогнозують погоду для окремих міст).

Завдання 1:

Робота в групах.

1-а група - за картою атласу визначте як розподіляються температури повітря в січні, який напрям простягання ізотерм.

2-а група - за картою атласу визначте як розподіляються температури повітря в липні і який напрям простягання ізотерм.

3-я група - за картою атласу визначте який розподіл річної кількості опадів.

Відповіді груп:

1.Ізотерми січня у лісовій і лісостеповій зоні простягаються з пн.-зх.на пд.-сх.

У степовій з зх. на сх. Сер. t-2, -7оС.

2.Ізотерми липня з пд.-зх. на пн.- сх. Сер. t +17- 22оС.

Річні амплітуди t°зростають з зх. на сх.

На одній і тій же широті літо тепліше на сх., а зима на зх.

3. Макс. Карпати > 1500 мм.

(Полонина Плай - 1663 мм.)

Кримські гори > 1000 мм.

Мін. Пд. - 300 мм.

Ін. території: 650-400 мм, h покриву 10-40 см.

Отже, в Україні: Опади зменшуються з зх. на сх. і пд. сх.

Вчитель. Третя група зробила нам повідомлення про нерівномірний розподіл опадів на території України.

- Від чого це залежить? ( результат панування у південно-східних районах антициклонів, що приходять зі сходу, а у північно-західних - циклонів)

Розповідь учителя з елементами бесіди.

За різних температурних умов з поверхні випаровується різна кількість води. Кількість води, що може випаруватися з поверхні за певної температури, називається випаровуваністю та вимірюєть­ся у міліметрах шару води. Щоб визначити забезпеченість тієї чи іншої території вологою, використовують так званий коефіцієнт зволоженості - відношення річного обсягу опадів до випарову­вання.

Кзв = О:В,

де О - об’єм опадів;

В - випаровування.

Якщо Кзв = 1, це N - норма, зволоженість достатня (Лісостеп).

Якщо Кзв > 1, зволоженість надмірна (Полісся).

Якщо Кзв < 1, зволоженість недостатня (Степ).

Формування балансу вологи та зволоженості певної території за­лежить від відносної вологості повітря. Середньорічний показник її в Україні дорівнює 65-70 % (у літній час він зменшується).

Завдання 2: Продовження експедиції.

За кліматичними картами, синоптичними картами та підручником с.76-80

1- а група - Простежить, як змінюється річна кількість опадів на території України вздовж 48 паралелі. Чому?

2- а група - Простежить, як і чому змінюється кількість опадів на території України вздовж 20осх.д. і 33осх.д.?

3- я група - Де знаходиться найсухіше та найвологіше місце України? Пояснити.

Завдання 3:

Робота в парах.

За таблицею простежити зміну температури та опадів. ( Додаток 1)

І варіант - Чернігів, Київ, Кіровоград, Миколаїв, Сімферополь, Севастополь

ІІ варіант - Львів, Хмельницький, Черкаси, Полтава, Донецьк, Луганськ.

Висновок:

Кліматичні умови змінюються як з півночі на південь (велика протяжність призводить до зміни кута падіння сонячних променів, що зумовлює зміну кількості сонячної радіації і зміну температури), так із заходу на схід (велика протяжність зумовлює збільшення континентальності з північного заходу на південний схід). На західні регіони України має великий вплив західне перенесення з Атлантики на східні та південно східні - східне перенесення повітря з центральних районів Євразії.

ІV. Закріплення нових знань та умінь учнів.

1. Метод « Ти мені, я - тобі ». Групи задають питання одна одній по тих проблемах, над якими вони працювали на уроці.

2. Метод « Синтез думок» .

«Атмосферні опади завдають людям більше користі чи шкоди?».

Групи поетапно, на аркуші паперу висловлюють своє бачення цієї проблеми. Коли аркуш з доповненнями та зауваженнями повертається до вчителя, то кожна група презентує своє ставлення до цього питання.

3.Підсумок уроку.

ІV. Домашнє завдання.

1. Прочитати § 21.

2. Підготувати малюнки, фотоматеріал, загадки, вірші про пори року (за бажанням).

3. Зібрати народні прикмети , які пов’язані з передбаченням погоди.

 
Категорія: Конспекти уроків | Додав: Вчитель
Переглядів: 4597 | Завантажень: 2 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 5.0/4
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]