26.08.2009, 22:16 | |
Тема: Сезонні особливості клімату України. Кліматичні ресурси.
Мета: сформувати та закріпити знання про сезонні особливості клімату України, кліматичні ресурси; розвивати творчу особистість учня, продовжуючи формувати поняття «кліматичні ресурси», «фенологічні явища»; формувати вміння працювати з кліматичними картами, таблицями; виховувати в учнів інтерес до знань, уважність, допитливість; Тип уроку: комбінований Очікувані результати: учні повинні: знати особливості пір року в Україні, враховувати ці особливості у господарській діяльності, розуміти вплив людини на клімат у глобальному масштабі. Навчально- методичне забезпечення: Атлас: Географія України 8 кл. Кліматична карта України. Фотовиставка « Пори року нашої місцевості». Відеофрагменти « Пори року» Хід уроку: І. Організація класу, поділ на 3 групи. ІІ. Актуалізація опорних знань і умінь учнів. а) Метод «Мікрофон»: ( Учні з груп відповідають по черзі, передаючи один одному уявний мікрофон) 1. У яких кліматичних поясах лежить Україна? ( помірний і субтропічний). 2. Випромінювання Сонцем тепла і світла, що потрапляє на Землю, називається … ( сонячною радіацією). 3. Кліматотвірними чинниками є… (сонячна радіація, циркуляція атмосфери, підстилаюча поверхня). 4. Різниця між сумарною сонячною радіацією та відбитою і випромінюванням земної поверхні дорівнює… (радіаційному балансу). 5. Сумарна сонячна радіація складається з… (прямої і розсіяної сонячної радіації). 6. У яких одиницях вимірюється сонячна радіація? (ккал/см2, МДж/м2.) 7. Від яких чинників залежить величина сумарної сонячної радіації? (Кут падіння сонячних променів, прозорість, вологість, хмарність.) 8. Кут падіння сонячних променів залежить від…(географічної широти). 9. Які середні показники радіаційного балансу в нашій країні? (1730 МДж/м2.) 10. Як циркуляція атмосфери впливає на розподіл тепла і вологи на Україні? 11. На фізичній карті світу покажіть центри баричних мінімумів і максимумів. Як вони впливають на клімат України? 12. Що таке коефіцієнт зволоження ? 13. Покажіть на карті вісь Воєйкова і поясніть її значення. 14.Яка погода переважає при проходженні циклонів і антициклонів? 15. Як бризова циркуляція впливає на клімат прибережних районів? б) Метод « Спільний проект» ( Групи працюють над виконанням складання характеристик кліматичних областей України. Після завершення роботи кожна група презентує свої дослідження , в результаті чого всі учні повторюють тему) 1-а група - складає характеристику атлантико-континентальної області 2-а група - складає характеристику континентальної області 3-я група - складає характеристику середземноморської області План характеристики кліматичної області: 1. Кліматичний пояс. 2. Яка це частина України? 3. Панівні повітряні маси. 4. Температура січня і липня. 5. Опади. ІІІ. Вивчення нового матеріалу 1. Мотивація. Вступне слово вчителя. В Україні чітко виражена зміна пір року протям року. Головною мірою це пов’язано з розміщенням країни в помірному кліматичному поясі. Ви підготували загадки, вірші про чотири пори року. ( діти читають вірші, загадують загадки) - З вищезгаданого ми можемо зробити висновок, яка погода взимку, влітку? - Для чого нам знання про сезонні зміни природи? а) кліматичні умови враховуються в господарській діяльності людини (с/г, будівництво, транспорт і т. д.); в) вони впливають і на життя самої людини (настрій, самопочуття, плани, одяг…); г) від них значною мірою залежать умови проживання і відпочинку людей; д) а також розвиток рослинності і поведінка тварин.) Повідомлення теми та мети уроку. 2. Метод « Навчаючи - вчуся». ( клас ділиться на 4 групи) На основі тексту підручника ст. 56-57, додатків 4, 5 та аналізу карт атласу групи складають характеристику пір року на Україні. Вони опрацьовують інформацію, створюючи тимчасові пари, після чого відбувається колективне обговорення в групах і узагальнення навчального матеріалу у вигляді таблиці. Зима Весна Літо Осінь «Гронування» Новий Рік, мороз, заметіль, сніг Дощ, цвітіння, 8 Березня, повінь, конвалія Канікули, пляж, море, жара, злива, град Школа, холод, вітер, листопад Особливості грудень-січень-лютий 4 міс.(пд. 3 міс) to>0…-8оС min -33,6 оС березень-квітень-травень to+7…+10оС найраніше Пд. берег Криму червень-липень-серпень to+16…+23оС mах 37,8 оС Вересень- жов-тень- листопад to+5…+12оС перші заморозки 3. Вчитель знайомить групи з «Календарем явищ погоди і господарської діяльності людини на території Чернівецької області», пов’язаних з сезонними змінами клімату. ( Додаток 1) Учні роблять висновки. 4. Кліматичні ресурси . (Пояснює вчитель). Невичерпні природні ресурси, які об’єднують сонячну енергію, вологу та енергію вітру, називають кліматичними ресурсами. Види: агрокліматичні, рекреаційні, енергетичні. ( Додаток 2) ( Учні переносять таблицю в зошити) . ІV. Закріплення нових знань і умінь. 1.Складання «Сенкену» про пори року. Наприклад: Весна Зелена, свіжа, Цвіте, тане, скресає, Природа прокидається від сну Гроза, підсніжник. 2. « Знайди помилки у тексті». Вчитель зачитує опис пори року з допущеними географічними помилками. 3. Охарактеризувати кліматичні ресурси . V. Підсумок уроку. Домашнє завдання Опрацювати § 23, підготувати груповий творчий проект про чотири пори року. | |
| |
Переглядів: 7190 | Завантажень: 2 | |
22а. Сезонні особливості клімату України. Кліматичні ресурси.