22а. Сезонні особливості клімату України. Кліматичні ресурси.
26.08.2009, 22:16
Тема: Сезонні особливості клімату України. Кліматичні ресурси.

Мета: сформувати та закріпити знання про сезонні особливості клімату України, кліматичні ресурси;

розвивати творчу особистість учня, продовжуючи формувати поняття «кліматичні ресурси», «фенологічні явища»;

формувати вміння працювати з кліматичними картами, таблицями;

виховувати в учнів інтерес до знань, уважність, допитливість;

Тип уроку: комбінований

Очікувані результати: учні повинні:

знати особливості пір року в Україні,

враховувати ці особливості у господарській діяльності,

розуміти вплив людини на клімат у глобальному масштабі.

Навчально- методичне забезпечення:

Атлас: Географія України 8  кл.

Кліматична карта України.

Фотовиставка « Пори року нашої місцевості».

Відеофрагменти « Пори року»

 Хід уроку:

І. Організація класу, поділ на 3 групи.

ІІ. Актуалізація опорних знань і умінь учнів.

а) Метод «Мікрофон»:

( Учні з груп відповідають по черзі, передаючи один одному уявний мікрофон)

1. У яких кліматичних поясах лежить Україна? ( помірний і субтропічний).

2. Випромінювання Сонцем тепла і світла, що потрапляє на Землю, називається …

( сонячною радіацією).

3. Кліматотвірними чинниками є… (сонячна радіація, циркуляція атмосфери, підстилаюча поверхня).

4. Різниця між сумарною сонячною радіацією та відбитою і випромінюванням

земної поверхні дорів­нює… (радіаційному балансу).

5. Сумарна сонячна радіація складається з… (прямої і розсія­ної сонячної радіації).

6. У яких одиницях вимірюється сонячна радіація? (ккал/см2, МДж/м2.)

7. Від яких чинників залежить величина сумарної сонячної радіації? (Кут падіння сонячних променів, про­зорість, вологість, хмарність.)

8. Кут падіння сонячних променів залежить від…(географічної широти).

9. Які середні показники радіаційного балансу в нашій країні? (1730 МДж/м2.)

10. Як циркуляція атмосфери впливає на розподіл тепла і вологи на Україні?

11. На фізичній карті світу покажіть центри баричних мінімумів і максимумів. Як вони впливають на клімат України?

12. Що таке коефіцієнт зволоження ?

13. Покажіть на карті вісь Воєйкова і поясніть її значення.

14.Яка погода переважає при проходженні циклонів і антициклонів?

15. Як бризова циркуляція впливає на клімат прибережних районів?

б) Метод « Спільний проект»

( Групи працюють над виконанням складання характеристик кліматичних областей України. Після завершення роботи кожна група презентує свої дослідження , в результаті чого всі учні повторюють тему)

1-а група - складає характеристику атлантико-континентальної області

2-а група - складає характеристику континентальної області

3-я група - складає характеристику середземноморської області

План характеристики кліматичної області:

1. Кліматичний пояс.

2. Яка це частина України?

3. Панівні повітряні маси.

4. Температура січня і липня.

5. Опади.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

1. Мотивація.

Вступне слово вчителя. В Україні чітко виражена зміна пір року протям року. Головною мірою це пов’язано з розміщенням країни в помірному кліматичному поясі. Ви підготували загадки, вірші про чотири пори року.

( діти читають вірші, загадують загадки)

- З вищезгаданого ми можемо зробити висновок, яка погода взимку, влітку?

- Для чого нам знання про сезонні зміни природи?

а) кліматичні умови враховуються в господарській діяльності людини (с/г, будівництво, транспорт і т. д.);

в) вони впливають і на життя самої людини (настрій, самопочуття, плани, одяг…);

г) від них значною мірою залежать умови проживан­ня і відпочинку людей;

д) а також розвиток рослинності і поведінка тва­рин.)

Повідомлення теми та мети уроку.

2. Метод « Навчаючи - вчуся». ( клас ділиться на 4 групи)

На основі тексту підручника ст. 56-57, додатків 4, 5 та аналізу карт атласу групи складають характеристику пір року на Україні. Вони опрацьовують інформацію, створюючи тимчасові пари, після чого відбувається колективне обговорення в групах і узагальнення навчального матеріалу у вигляді таблиці.

Зима Весна Літо Осінь

«Гронування» Новий Рік, мороз, заметіль, сніг Дощ, цвітіння, 8 Березня, повінь, конвалія Канікули, пляж, море, жара, злива, град Школа, холод, вітер, листопад

Особливості грудень-січень-лютий

4 міс.(пд. 3 міс)

to>0…-8оС

min -33,6 оС березень-квітень-травень

to+7…+10оС

найраніше Пд. берег Криму червень-липень-серпень

to+16…+23оС

mах 37,8 оС Вересень- жов-тень- листопад

to+5…+12оС

перші заморозки

3. Вчитель знайомить групи з «Календарем явищ погоди і господарської діяльності людини на території Чернівецької області», пов’язаних з сезонними змінами клімату. ( Додаток 1)

Учні роблять висновки.

4. Кліматичні ресурси .

(Пояснює вчитель).

Невичерпні природні ресурси, які об’єднують сонячну енергію, вологу та енергію вітру, називають кліматичними ресурсами.

Види: агрокліматичні, рекреаційні, енергетичні. ( Додаток 2)

( Учні переносять таблицю в зошити) .

ІV. Закріплення нових знань і умінь.

1.Складання «Сенкену» про пори року.

Наприклад:

Весна

Зелена, свіжа,

Цвіте, тане, скресає,

Природа прокидається від сну

Гроза, підсніжник.

2. « Знайди помилки у тексті». Вчитель зачитує опис пори року з допущеними географічними помилками.

3. Охарактеризувати кліматичні ресурси .

V. Підсумок уроку. Домашнє завдання

Опрацювати § 23, підготувати груповий творчий проект про чотири пори року.

 

Категорія: Конспекти уроків | Додав: Вчитель
Переглядів: 7190 | Завантажень: 2 | Рейтинг: 5.0/1
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]