Загальна характеристика клімату України. Основні кліматотвірні чинники та їх вплив на території України.
08.12.2009, 00:48
Цикл уроків "Клімат та внутрішні води України".
8 клас. Фізична географія України
Автор: Ротар Галина Андріївна (Давидівський ЗНЗ)
Урок 1

Тема: Загальна  характеристика клімату України.   Основні кліматотвірні чинники та їх вплив на території України.

Мета: сформувати вміння учнів давати загальну характеристику клімату України; розширити знання про кліматотвірні чинники та їх вплив по терені нашої країни;
сприяти розвитку навиків роботи з підручником, картами атласу та іншою додатковою літературою ;
розвивати вміння аналізувати, логічно мислити, робити висновки і висловлювати  свої думки;
формувати навики самостійної творчої діяльності.

Тип уроку:  урок засвоєння нових знань.
Очікувані результати:    учні повинні:
давати загальну характеристику клімату;
характеризувати ОС впливу кліматотвірних чинників на клімат України;
називати баричні центри, які формують клімат України;
вивчити поняття «сумарна сонячна радіація», «пряма сонячна радіація», «розсіяна сонячна радіація», «увібрана сонячна радіація», «радіаційний баланс».

Метод навчання: проблемно- пошуковий.

Навчально- методичне забезпечення: Ф.Заставний. Фізична  географія України; підручник для 8 кл. – К. Форум,2004;  Атлас: Географія України 8-9 кл. Кліматична карта   Євразії.
    

Хід уроку

I. Організаційний   момент.    – 1 хв.

II. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів.         – 2хв.
Клімат – один з найважливіших компонентів географічної оболонки Землі. Розуміння кліматичних явищ можливе тільки з урахуванням географічних чинників, пов’язаних із кліматом. Як формується клімат України під впливом кліматотвірних чинників, ми дізнаємося на уроці.
Повідомлення теми, мети та очікуваних результатів уроку.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.                      –  30 хв.

1.Вступне слово вчителя.
Отже, сьогодні ми починаємо вивчення теми « Кліматичні умови і ресурси України». Будемо  вивчати її протягом 5 уроків.
Ті учні, котрі дійсно хочуть дізнатися більше про клімат України, кого цікавлять питання кліматичних умов, сучасних змін і особливостей клімату можуть дослідити ці проблеми і підготувати навчальні та творчі проекти:
-    Причини зміни клімату України.
-    Прикмети погоди, приказки і загадки про клімат в нашій місцевості.
-    Кліматичні умови Чернівецької області, та вплив кліматотвірних чинників.
Проекти готують протягом чотирьох уроків і звітують перед учнями класу.

2. Групова робота.
Об’єднання учнів у 3 групи , які працюють з підручником на с. 72-73 над питаннями:
1-а група:  В яких кліматичних поясах розташована територія  України ?Які типи клімату та кліматичні області виділяють?
2-а група: Чи простежується кліматична зональність в Україні, які відбуваються зміни  клімату?
3-я група: Чому вважають, що клімат України добре вивчений?

Підсумок  роботи  груп
1.    Кліматичні умови в Україні досить сприятливі.
2.    Україна  розташована  переважно в помірному поясі, тільки Південний  берег Криму в субтропічному. Виділяють помірно – континентальний тип клімату і субтропічний середземноморського типу.
1.    На теренах нашої країни спостерігається кліматична зональність і зростає континентальність клімату із заходу на схід.
2.    Велика кількість метеостанцій, метеопостів та космічні супутники дозволяють прогнозувати кліматичну ситуацію в Україні.

3. Метод  «Гронування».              

                                           вітер
                                                   погода
                                                         опади і вологість
    клімат                                                     сонячна радіація
                                                         циркуляція атмосфери
                                                  підстилаюча поверхня

                                           тиск, хмарність                    
   Підсумок   вчителя, підведення до визначення основних кліматотвірних чинників.

4. Самостійна  групова  робота .
          (Робота з підручником § 20 с. 73-75, мал. 33 с . 74.)
        Проблеми:
 1 – а група.   Що складає енергетичну основу кліматоутворюючих процесів на Україні?
2 – а група.     Як атмосферна циркуляція впливає на формування клімату України?
3 – я група.     Як впливає на клімат характер підстилаючої поверхні України?
        Завдання:
На основі опрацьованого тексту і ОС, підготовлених вчителем,( ОС додаються: додаток 1 - «Сонячна радіація»,  додаток 2 - « Атмосферна циркуляція»,  додаток 3 – «Підстилаюча поверхня»), розв’язати дані проблеми.
 Нові терміни записати до географічного словничка.

5. Метод  «Акваріум».
Групи з допомогою вчителя та ОС показують вплив основних кліматотвірних чинників на території нашої країни.

                   -Приклад відповіді   1 –ої  групи.
=Група учнів уголос характеризує сонячну радіацію, яка є енергетичною основою кліматоутворюючих процесів на Україні, і на всій планеті. Це найважливіший чинник, що формує клімат України. Найбільшу кількість сонячної радіації отримує західне узбережжя Кримського півострова. Сонячна радіація – це випромінені Сонцем тепло та світло.   Розглядаються види сонячної радіації.
     =Група дає характеристику сумарної сонячної радіації, що в Україні зростає з півночі і північного заходу (4190 МДж/м2) на південний схід та південь (5200 МДж/м2). Сумарна радіація залежить від кута  падіння сонячних променів, тривалості дня, хмарності.
 Літо 600           північ                 Зима 150
 
 

                         південь
  680                                                    230
=Група характеризує термін « радіаційний баланс». Це різниця між сумарною і відбитою радіацією та випромінюванням підстилаючої поверхні. Робить висновок, що від нього залежить температура повітря і грунту, випаровування, швидкість танення снігу.

6. « Коло знань»
Вчитель підсумовує знання учнів про кліматотвірні чинники і зупиняє увагу учнів на баричних центрах. Баричні центри атмосфери, з яких циклони та антициклони приносять різні типи і підтипи повітряних мас,і пов’язану з ними погоду вчитель показує  у вигляді таблиці.( Додаток 4)

ІV. Закріплення нових знань і умінь учнів(проводиться у формі бесіди).       – 10 хв.
1.    Схарактеризуйте головні чинники формування клімату України.
2.    Чому кількість годин сонячного освітлення на території України зростає не з пн. на пд., а з пн.-зх. на пд.-сх. і пд.?
3.    Накреслити формулу розподілу сонячної радіації, пояснити.
4.    Які чинники, крім географічної широти, впливають на інтенсивність сонячної радіації?
5.    Що таке радіаційний баланс? Назвати показники в Україні.
6.    В яку пору року і чому в Україні найбільша і найменша частина сонячної радіації відбивається від підстилаючої поверхні і повертається в
атмосферу (альбедо)?
7.    Що таке циркуляція атмосфери?
8.    Які повітряні маси впливають на клімат України? Які з них мають найбільший вплив? (Біля карти).
9.    Що таке атмосферний фронт? Які основні фронти встановлюються над територією України?
10.    Як впливають на клімат території України циклони і антициклони?
11.    Які особливості підстилаючої поверхні впливають на клімат України?

V. Підсумок  уроку.  Домашнє завдання.     -2 хв.
1.    Опрацювати  §  20
2.    Підготувати повідомлення про циклони та антициклони, бризову циркуляцію.

http://kts-оsvita.org.ua/index.php?option=com_content&task=view&id=44&Itemid=71
Категорія: Конспекти уроків | Додав: Вчитель
Переглядів: 4322 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]