Цикл уроків "Клімат та внутрішні води України".
8 клас. Фізична географія України
Автор: Ротар Галина Андріївна (Давидівський ЗНЗ)
Урок 1
Тема: Загальна характеристика клімату України. Основні
кліматотвірні чинники та їх вплив на території України.
Мета: сформувати вміння учнів давати загальну характеристику
клімату України; розширити знання про кліматотвірні чинники та їх вплив по
терені нашої країни; сприяти розвитку навиків роботи з підручником, картами
атласу та іншою додатковою літературою ; розвивати вміння аналізувати,
логічно мислити, робити висновки і висловлювати свої думки; формувати
навики самостійної творчої діяльності.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Очікувані результати: учні
повинні: давати загальну характеристику клімату; характеризувати
ОС впливу кліматотвірних чинників на клімат України; називати баричні центри,
які формують клімат України; вивчити поняття «сумарна сонячна радіація»,
«пряма сонячна радіація», «розсіяна сонячна радіація», «увібрана сонячна
радіація», «радіаційний баланс».
Метод навчання: проблемно- пошуковий.
Навчально- методичне забезпечення: Ф.Заставний. Фізична
географія України; підручник для 8 кл. – К. Форум,2004; Атлас: Географія
України 8-9 кл. Кліматична карта Євразії.
Хід уроку
I. Організаційний момент. – 1 хв.
II. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
учнів. – 2хв. Клімат – один з найважливіших компонентів
географічної оболонки Землі. Розуміння кліматичних явищ можливе тільки з
урахуванням географічних чинників, пов’язаних із кліматом. Як формується клімат
України під впливом кліматотвірних чинників, ми дізнаємося на
уроці. Повідомлення теми, мети та очікуваних результатів
уроку.
ІІІ. Вивчення нового
матеріалу. – 30 хв.
1.Вступне слово вчителя. Отже, сьогодні ми починаємо
вивчення теми « Кліматичні умови і ресурси України». Будемо вивчати її протягом
5 уроків. Ті учні, котрі дійсно хочуть дізнатися більше про клімат України,
кого цікавлять питання кліматичних умов, сучасних змін і особливостей клімату
можуть дослідити ці проблеми і підготувати навчальні та творчі проекти: -
Причини зміни клімату України. - Прикмети погоди, приказки і загадки про
клімат в нашій місцевості. - Кліматичні умови Чернівецької області, та
вплив кліматотвірних чинників. Проекти готують протягом чотирьох уроків і
звітують перед учнями класу.
2. Групова робота. Об’єднання учнів у 3 групи , які
працюють з підручником на с. 72-73 над питаннями: 1-а група: В яких
кліматичних поясах розташована територія України ?Які типи клімату та
кліматичні області виділяють? 2-а група: Чи простежується кліматична
зональність в Україні, які відбуваються зміни клімату? 3-я група: Чому
вважають, що клімат України добре вивчений?
Підсумок роботи груп 1. Кліматичні умови в Україні
досить сприятливі. 2. Україна розташована переважно в помірному поясі,
тільки Південний берег Криму в субтропічному. Виділяють помірно –
континентальний тип клімату і субтропічний середземноморського типу. 1. На
теренах нашої країни спостерігається кліматична зональність і зростає
континентальність клімату із заходу на схід. 2. Велика кількість
метеостанцій, метеопостів та космічні супутники дозволяють прогнозувати
кліматичну ситуацію в Україні.
3. Метод
«Гронування».
вітер
погода опади і
вологість клімат
сонячна радіація
циркуляція атмосфери
підстилаюча поверхня
тиск, хмарність
Підсумок вчителя, підведення до визначення основних кліматотвірних
чинників.
4. Самостійна групова робота .
(Робота з підручником § 20 с. 73-75, мал. 33 с . 74.) Проблеми: 1
– а група. Що складає енергетичну основу кліматоутворюючих процесів на
Україні? 2 – а група. Як атмосферна циркуляція впливає на формування
клімату України? 3 – я група. Як впливає на клімат характер підстилаючої
поверхні України? Завдання: На основі опрацьованого тексту і ОС,
підготовлених вчителем,( ОС додаються: додаток 1 - «Сонячна радіація», додаток
2 - « Атмосферна циркуляція», додаток 3 – «Підстилаюча поверхня»), розв’язати
дані проблеми. Нові терміни записати до географічного
словничка.
5. Метод «Акваріум». Групи з допомогою
вчителя та ОС показують вплив основних кліматотвірних чинників на території
нашої країни.
-Приклад відповіді 1 –ої
групи. =Група учнів уголос характеризує сонячну радіацію, яка є енергетичною
основою кліматоутворюючих процесів на Україні, і на всій планеті. Це
найважливіший чинник, що формує клімат України. Найбільшу кількість сонячної
радіації отримує західне узбережжя Кримського півострова. Сонячна радіація – це
випромінені Сонцем тепло та світло. Розглядаються види сонячної радіації.
=Група дає характеристику сумарної сонячної радіації, що в Україні
зростає з півночі і північного заходу (4190 МДж/м2) на південний схід та південь
(5200 МДж/м2). Сумарна радіація залежить від кута падіння сонячних променів,
тривалості дня, хмарності. Літо 600 північ Зима
150
південь
680 230 =Група
характеризує термін « радіаційний баланс». Це різниця між сумарною і відбитою
радіацією та випромінюванням підстилаючої поверхні. Робить висновок, що від
нього залежить температура повітря і грунту, випаровування, швидкість танення
снігу.
6. « Коло знань» Вчитель підсумовує знання учнів про
кліматотвірні чинники і зупиняє увагу учнів на баричних центрах. Баричні центри
атмосфери, з яких циклони та антициклони приносять різні типи і підтипи
повітряних мас,і пов’язану з ними погоду вчитель показує у вигляді таблиці.(
Додаток 4)
ІV. Закріплення нових знань і умінь учнів(проводиться у формі
бесіди). – 10 хв. 1. Схарактеризуйте головні чинники
формування клімату України. 2. Чому кількість годин сонячного освітлення
на території України зростає не з пн. на пд., а з пн.-зх. на пд.-сх. і
пд.? 3. Накреслити формулу розподілу сонячної радіації, пояснити. 4.
Які чинники, крім географічної широти, впливають на інтенсивність сонячної
радіації? 5. Що таке радіаційний баланс? Назвати показники в
Україні. 6. В яку пору року і чому в Україні найбільша і найменша частина
сонячної радіації відбивається від підстилаючої поверхні і повертається
в атмосферу (альбедо)? 7. Що таке циркуляція атмосфери? 8. Які
повітряні маси впливають на клімат України? Які з них мають найбільший
вплив? (Біля карти). 9. Що таке атмосферний фронт? Які основні
фронти встановлюються над територією України? 10. Як впливають на клімат
території України циклони і антициклони? 11. Які особливості підстилаючої
поверхні впливають на клімат України?
V. Підсумок уроку. Домашнє завдання. -2 хв. 1.
Опрацювати § 20 2. Підготувати повідомлення про циклони та антициклони,
бризову циркуляцію.
http://kts-оsvita.org.ua/index.php?option=com_content&task=view&id=44&Itemid=71
|