Створення проблемної ситуації, як передумова науково – дослідницької діяльності

Створення проблемної ситуації, як передумова науково – дослідницької діяльності

 

Основна відмінність між проблемним і традиційним навчанням у двох моментах: вони розрізняються по меті і принципам організації педагогічного процесу.

Мета проблемного типу навчання, що лежить в основі науково – дослідницької діяльності, не тільки засвоєння результатів наукового пізнання, системи знань, але і самого шляху процесу отримання цих результатів, формування пізнавальної самодіяльності учня і розвитку його творчих здібностей.

Мета традиційного типу навчання - засвоєння результатів наукового пізнання, озброєння учнів знаннями основ наук, закріплення відповідних умінь і навичок.

В основі організації вчителем пояснювально – ілюстративного навчання лежить принцип передачі учням готових результатів наукового дослідження. В основі організації проблемного навчання лежить принцип пошукової навчально-пізнавальної діяльності учня, тобто принцип відкриття ним висновків науки, способів дії, винаходу нових предметів або способів отримання знань.

При проблемному навчанні діяльність вчителя полягає в тому, що він, доводить в необхідних випадках пояснення змісту найскладніших понять, систематично створює проблемні ситуації, повідомляє учням чинники і організовує (проблемні ситуації) їх учбово-пізнавальну діяльність, так що на основі аналізу фактів учні самостійно роблять висновки і узагальнення, формують за допомогою вчителя певні поняття, закони.

В результаті в учнів виробляються навички розумових операцій і дій, навички набуття знань, розвивається увага, воля, творча уява.

Проблемне викладання - діяльність вчителя по створенню системи проблемних ситуацій, виклад учбового матеріалу з його поясненням і управлінню діяльністю учнів, направленою на засвоєння нових знань як традиційним шляхом, так і шляхом з самостійної постановки учбових проблем і їх рішення.

Проблемна ситуація є основною складовою науково – дослідницької діяльності - - це інтелектуальне утруднення, що виникає у разі, коли людина не знає, як пояснити явище, що виникло. Проблемна ситуація є закономірність продуктивної, творчої пізнавальної діяльності.  Вона обумовлює початок мислення в процесі постановки і вирішення проблеми.

Психологічною наукою встановлена певна послідовність етапів продуктивної пізнавальної діяльності людини в умовах проблемної ситуації під час роботи над науково – дослідницькими роботами.

 

Проблемна ситуація

  

 


проблема

  

 


пошук способів її рішення

  

 


рішення проблеми

 

Пошуково –дослідницький на шляху від виникнення проблемної ситуації до рішення проблеми має декілька етапів

v виникнення проблемної ситуації

v усвідомлення труднощів і постановка проблеми

v знаходження способу рішення шляхом здогадки або висунення припущень і обґрунтовування гіпотези

v доказ гіпотези

v перевірка правильності рішення проблем.

 

Загальні функції проблемного навчання, о лежить в основі науково – дослідницької діяльності:

-         засвоєння учнями системи знань і способів розумової практичної діяльності;

-         розвиток пізнавальної самостійності  і творчих здібностей вчаться;  

-         формування діалектико - матеріалістичного мислення школярів (як основи).

Крім того проблемне можна виділити спеціальні функції:

-         виховання навичок творчого засвоєння знань (застосування окремих логічних прийомів і способів творчої діяльності);

-         виховання навичок творчого застосування знань (застосування засвоєних знань в новій ситуації) і уміння вирішувати учбові проблеми;

-         формування і накопичення досвіду творчої діяльності (оволодіння методами наукового дослідження, рішення практичних проблем і художнього відображення дійсності).

 

Розумова діяльність учнів стимулюється постановкою питань. Питання вчителя повинне бути складним настільки, щоб викликати утруднення учнів, і в той же час посильним для самостійного знаходження відповіді. Тільки в такій ситуації з’являється пошук, невід’ємна складова дослідження.

Проблемна задача, у відмінності від звичайних учбових задач, представляє собою не просто опис деякої ситуації, що включає характеристику даних, що становлять умову задачі і вказівку на невідому яке повинне бути розкритий на підставі цих умов.

Як передумова організації дослідження є правильна організація проблемної ситуації. Можна виділити найбільш характерні для педагогічної практики типи проблемних ситуацій, загальні для всіх предметів.

Перший тип: проблемна ситуація виникає при умові, якщо учнів не знають способи рішення поставленої задачі, не можу відповісти на проблемне питання, дати пояснення новому факту в учбовій або життєвій ситуації.

Другий тип: проблемні ситуації виникають при зіткненні учнів з необхідністю використовувати раніше засвоєні знання в нових практичних умовах.

Третій тип: проблемна ситуація легко виникає в тому випадку, якщо є суперечність між теоретично можливим шляхом рішення задачі і практичної нездійсненності вибраного способу.

Четвертий тип: проблемна ситуація виникає тоді, коли є суперечності між практично досягнутим результатом виконання учбового завдання і відсутністю знань в учнів, для теоретичного обґрунтовування.

Категорія: Методичні матеріали | Додав: Вчитель (21.02.2009)
Переглядів: 3979 | Рейтинг: 0.0/0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]