Відомий філософ Гегель писав: « Людина насамперед повинна виконати себе». Це означає – реалізувати себе, свою унікальну індивідуальність, своє уявлення про природу і суспільство, про Бога і людину. Потреба людини в самореалізації, особливо яскраво відчутна обдарованими людьми, - це основа духовних потреб людини. Людина, яка не зуміла реалізувати себе, завжди відчуває глибоку внутрішню незадоволеність життям, якою б зовні благополучною вона не була. Самореалізуватись прагнуть як дорослі так і діти . Останні мабуть більше. Усе життя дитини – від народження до громадської зрілості – є розвиток її незалежності і самостійності. Саме на ці сторони суспільного життя особистості звертає увагу сьогоднішня педагогічна наука. Основною технологією, в основі якої лежать ці принципи є технологія саморозвитку Марії Монтессорі. Звертання дитини до вчителя: «Допоможіть мені це зробити самому» - девіз педагогіки Монтессорі. Ми вчимо дітей розуміти процеси, пояснювати явища, моделювати ситуації. МИ повинні це робити так, щоб дитина відчувала себе значущою частиною навчально – виховного процесу. Проблеми сучасної освіти полягають у тому, що знання, вміння і навички, які формуються у школярів, не передбачають подальшого їх застосування в різних сферах суспільного життя. У зв’язку з цим пріоритетного значення надається сьогодні компетентнісній освіті, яка забезпечує відповідність особистості випускника сучасним вимогам суспільства. Отже виходячи з цього можна говорити про основну місію школи – виведення особистості учня в режим самовдосконалення До такого т якісно нового результату освіти, виховання й розвитку учнів приводить закономірна зміна цілей, змісту, методів, форм організації педагогічного процесу. Саме інтерактивні технології, зокрема технологія саморозвитку особистості, забезпечать якісно новий результат педагогічного процесу. Завдяки їх впровадженню у школярів формується життєва компетентність, готовність до самореалізації в різних сферах суспільного життя. Кожна особистість має внутрішній потенціал для саморозвитку і самовдосконалення. Психолог Е. Еріксон звернув увагу га те, що існування людини залежить від трьох процесів організації, які доповнюють один одного: це – біологічні процеси організації живих систем; психічні процеси, що організують індивідуальний досвід особистості; суспільні процеси культурної організації зв’язаних між собою людей.. За Еріксоном особистість проходить кілька стадій розвитку: 1. Вік немовляти (0-1) дитина знаходиться у зоні соціальних відносин з мамою, у цей період відбувається формування таких полярних якостей, як довіра та недовіра до оточуючого світу., результатом прогресивного розвитку є енергія та життєва радість. 2. Ранній вік (1-3)зону соціальних відносин дитина поділяє з батьками, формуються такі полярні якості, як самостійність – сором та сумніви, а результатом прогресивного розвитку є незалежність особистості. 3. Дошкільний вік (3 -6). Зону соціального спілкування дитина поділяє з батьками, братами та сестрами. Формуються такі полярні якості, як ініціативність –пасивність та вина. Результатом прогресивного розвитку є цілеспрямованість. 4. Предпубертанний період (6 -12). Дитина вступає у зону соціальних стосунків з сусідами та школою.. Формуються такі полярні якості, як компетентність та неповноцінність, дитина оволодіває певними знаннями та вміннями, саме вони і є результатом прогресивного розвитку. 5. Юність (13 -18) дитина вступає у відносини з однолітками, формуються такі полярні якості, як ідентичність та невизнання, а результатами прогресивного розвитку є самовизначення, вірність та надійність. 6. Рання дорослість зоні спілкування друзі, рідні. Формуються такі якості як душевна теплота та розуміння й довіра, властиве формування почуття близькості або ізоляції. 7. Дорослість. Властива продуктивність, цілеспрямованість, залежно від соціальних умов може з’явитися збіднення особистого життя та регресія. 8. Зрілість. Чітко постає запитання: Чи задоволений я прожитим життям? З’являється почуття завершеності чи ні , повноти досягнутих цілей чи навпаки, може сформуватися почуття відчаю чи цілісності. На різних стадіях індивідуального розвитку людина залишається особистістю. Особистість – це цілісна структура, яка проявляється в різноплановій діяльності, спрямованій на пізнання і перебудову себе і оточуючого світу. Особистість вчителя також здатна до постійного пошуку і як наслідок саморозвитку. Не забуваємо, що той досягне найкращих результатів у свої діяльності – хто зуміє показати оточуючим свою неповторну і прекрасну особистість. Звертаємо вашу увагу на чинники, що стимулюють саморозвиток вчителя тобто індивідуальний розвиток педагога: · Шкільна методична робота · Навчання на курсах · Приклад і вплив колег · Організація праці в школі · Увага до цієї проблеми керівників · Довір’я · Новизна діяльності, умови роботи · Заняття самоосвітою · Інтерес до роботи · Зростаюча відповідальність · Можливість отримати визнання в колективі Формуванню індивідуальної професійної компетентності сприяють саме ці риси, а от стримують їх чинники, які перешкоджають саморозвитку вчителів:
(схема на дошці) Ми всі працюємо над однією проблемою – формуємо особистість. Основою нашої роботи є той фундамент знань який ми закладаємо в дитині. При цьому важливі: єдність дій заради єдиних цілей, прагнення – головне, відповідальність, здібності кожного – для спільної мети, формуємо сильного лідера, при цьому ми повинні при мінімумі затрат отримувати максимум результату, при цьому не забувати, що якщо ми будемо робити для себе а не для когось, тоді отримуємо максимальний результат. Для організації педагогічного процесу на основі реалізації принципу саморозвитку важливо ознайомитися з основними характеристиками психічного розвитку учнів різного віку. Керуючись цими знаннями ми зможемо керувати саморозвитком учнів різних вікових груп Для підлітків (11-14) років важливо враховувати те що:
Використання технології саморозвитку має право на реалізацію саме під час навчання дітей цієї вікової групи, вона спирається не тільки на пізнавальний інтерес, а робить ставку на потреби особистості в самовдосконаленні. Використання цих потреб для мотивації навчання розкриває значні резерви підвищення якості шкільної освіти. У старшій школі продовжується формування домінанти самовдосконалення. Як правило до цього моменту визначені ефективні індивідуальні стилі й методи навчальної діяльності, що найбільш відповідають структурі особистості кожного учня. Тому в школі ІІІ ступеня створюються умови для участі школяра в різних варіантах предметних методик та технологій. Вони забезпечують ефективну діяльність , у якій формуються різні вміння й навички самовдосконалення. Традиційні методи і прийоми навчання оптимально доповнюються й доповнюються технологічними підходами, адекватним загальній концепції розвитку школи. У старших класах їх перелік доповнюється методами вільного вибору варіативних елементів навчання, профільною освітою, діалогічними методиками, заліково – семінарськими формами, самоосвітою. Марія Монтессорі своєю технологією саморозвитку відкрила «секрет дитинства» а ми повинні продовжувати далі його розкривати | |
| |
Переглядів: 4183 | |
Саморозвиток вчителя та учня в умовах впровадження