Методична розробка уроку "Дихання рослин і тварин. Значення дихання для організму".
18.09.2011, 12:28
УРОК 5
Тема: Дихання рослин і тварин. Значення дихання для організму.
Мета: познайомити з диханням як властивістю живого, порівняти
дихання та фотосинтез.
Обладнання: таблиця «Будова та розвиток пагона».
Хід уроку
І. Активізація опорних знань
Запитання й завдання учням.
Пригадайте органи квіткових рослин. Які органи відповідають за живлення, розмноження, утримання в ґрунті?
Які органи тварин відповідають за живлення? Яку систему утворюють ці органи?
Які органи тварин відповідають за дихання? Яку систему вони
утворюють?
Які типи живлення вам уже відомі?
Як називають процес, завдяки якому рослини самостійно утво¬рюють органічні речовини?
Який тип живлення мають рослини, а який — тварини?
На що витрачається енергія, яку отримують рослини й тварини в результаті живлення?
З чого починається життя тварини й рослини?
Як називають період розвитку тварини всередині яйця або все¬редині організму матері? :
Який період починається після народження або вилуплення тварини із яйця?
Поміркуйте, чи є зародковий період у квіткових рослин? До
якого часу він триває?
З чого, на ваш погляд, починається післязародковий період у квіткових рослин?
Поясніть дослід із пророщуванням насіння, який треба було підготувати вдома.
II. Основна частина
1. Лекція з елементами бесіди та демонстрацією
Під час лекції учитель демонструє та пояснює учням таблицю « Будо¬ва та розвиток пагона». Упродовж усієї лекції вчитель пропонує учням нескладні питання, які спрямовані на підтримку інтересу до лекції.
Які особливості має живлення автотрофів?
Процес забезпечення рослин поживними речовинами відбуваєть¬ся завдяки фотосинтезу та використанню енергії сонця. Уявіть, як малесенький промінь сонця, сонячний зайчик, падає на зелену би¬линку і з'являється іскорка! Таємничий процес утворення (синтезу) поживних речовин почався! Процес синтезу органічних речовин у зеленій рослині за участю світла й має назву фотосинтезу.
Ще один подарунок життю, що його дають зелені автотрофи тваринам та людям, — кисень. Кисень утворюється в процесі фото¬синтезу і потрібен для дихання всього живого світу планети.
Як ви гадаєте, які органи рослин відповідають за фотосинтез та яку форму вони мають?
Хто знає, чому листок зелений?
Як виробляється енергія?
Як організм використовує ті органічні речовини, котрі він оде¬ржав для життя? Для цього існує процес дихання!
Навіщо ми дихаємо? Навіщо дихають усі живі організми?
При диханні організм поглинає кисень чи вуглекислий газ? Який газ виділяє?
Наприкінці лекції з елементами бесіди учитель ще раз звертає увагу на основні положення:
— Фотосинтез відбувається в зелених листках, які мають плоску форму та зелений пігмент хлорофіл. У процесі фотосинтезу утворюються органічні речовини й виділяється кисень, яким диха¬ють живі організми.
— Дихання — складний процес, який забезпечує згоряння органічних речовин з вивільненням енергії. Якщо уявити собі, що органічні речовини — це дрова, які обігрівають організм і дають енергію, то ці дрова повинні згоряти. На горіння витрачається кисень.
2. Самостійна робота.
Учитель пропонує учням порівняти процеси дихання та фотосин¬тезу, самостійно або разом із ним заповнити таблицю «Порівняння фотосинтезу та дихання», зробити висновки про те, що ці процеси протилежні.

Речовини Фотосинтез Дихання
Органічні Синтезуються Розщеплюються, згоряють
Кисень Виділяється Поглинається
Вуглекислий газ Поглинається Виділяється

III. Підсумок
Учитель пропонує кільком учням зробити підсумок про те, що за типом живлення всі живі організми поділяються на автотрофи та гетеротрофи. Гетеротрофи можуть бути рослиноїдними, м'ясоїдни¬ми, паразитами або живитися рештками органічних речовин. Дихання притаманне рослинам і тваринам. Дихання — процес, завдяки якому кисень потрапляє в організм, бере участь у згорянні (окисненні) органічних речовин і вивільненні енергії, необхідної для життя.
Деякі тварини поглинають кисень із води всією поверхнею тіла або за допомогою зябер. Інші мають легені (ссавці, птахи), трахеї
(комахи) тощо. Рослини не мають спеціальних органів дихання, кисень надходить у листя крізь спеціальні отвори, де його споживає
кожна клітина.
IV. Домашнє завдання
Прочитати §5,6 підручника.
Продовжити спостереження за появою та ростом проростків
Категорія: Природознавство 6 клас | Додав: gorya4ii-led
Переглядів: 4598 | Завантажень: 5 | Рейтинг: 0.0/0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]