Тема уроку: ЕКОНОМІКО-ГЕОГРАФІЧНИЙ ПОДІЛ УКРАЇНИ Мета: сформувати поняття «економічний район», «економічне райо¬нування», «територіальний поділ праці», ознайомити з поділом території України на економічні райони та їх географією, з типовим планом харак¬теристики економічного району; розвивати вміння застосовувати розумові операції під час формування нових понять, просторову уяву, вміння зіста¬вляти різні види географічних карт, складати і аналізувати схеми, працю¬вати з позатекстовим матеріалом; виховувати економічне мислення. Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь і навичок. Обладнання: підручник Заставний Ф.Д. Економічна і соціальна гео¬графія України, 9 клас. - К.: Вища школа, 2000; карти: «Адміністративно-територіальний устрій», «Економічна карта»; атлас, таблиця «Типовий план характеристики економічного району», схема «Види природних ре¬сурсів» Хід уроку I. Організація класу до уроку II. Повідомлення теми уроку. Постановка мети і завдань Вступне слово вчителя — З вивчення курсу «Фізична географія України» ми дізналися, що природно-ресурсний потенціал нашої країни надзвичайно різноманітний, проте розподіл його по території держави нерівномірний. Різні частини нашої країни відрізняються одна від одної не тільки природними, а й еко¬номічними умовами та трудовими ресурсами. Як вони впливають на економіко-географічний поділ України, ми дізнаємося сьогодні на уроці, тема якого «Економіко-географічний поділ України». План 1. Передумови економіко-географічного поділу території України. 2. Що таке економічний район? 3. Мережа економічних районів України. 4. Територіальний поділ праці. 5. Типовий план вивчення економічного району III. Формування і засвоєння нових знань, умінь і навичок /. Творче завдання - Ви представник нашої держави в іншій країні. Зробіть презентацію нашої держави так, щоб сформувати уявлення в іноземців про її природні та соціально-економічні багатства. 2. Розповідь вчителя - Із вашої презентації можна зробити висновок, що наша держава ба¬гата на різноманітні природні ресурси. Пригадайте, що таке природні ре¬сурси. Аналізуючи схему, згадаємо їх види. 3. Аналіз схеми. - Які є види природних ресурсів? - Які є види природних ресурсів ? - Що треба розуміти під агрокліматичними ресурсами? - Що відноситься до мінерально-сировинних ресурсів? - Що відноситься до водних ресурсів? - Що відноситься до земельних ресурсів? - Що відноситься до біологічних ресурсів? - Що відноситься до рекреаційних ресурсів? 4. Робота з картами - Користуючись картою «Корисні копалини», дайте оцінку забезпе¬ченості регіонів України різними видами мінерально-сировинних ресурсів: паливних, рудних, нерудних. — На розвиток яких галузей господарства вони впливають? - Користуючись «Кліматичною картою» і картою «Агро-кліматичного районування», з'ясуйте, передумовою яких галузей сільського господарства є агрокліматичні ресурси. Чи сприятливі вони для розвитку сільського господарства України? Які регіони нашої держави найкраще забезпечені цим видом ресурсів? - Користуючись картою «Водні ресурси», дайте оцінку забезпеченос¬ті водними ресурсами окремих регіонів України. На розвиток яких галузей впливають водні ресурси? В яких частинах України найоп-тимальніші умови для розвитку цих галузей? - Проаналізувавши карту «Ґрунти», з'ясуйте, де на території України найродючіші ґрунти. Для якої галузі господарства вони є передумо¬вами - розвитку? Де на території України розвиток цієї галузі буде найефективнішим? - На розвиток яких галузей господарства впливають біологічні (в т ч. лісові) ресурси? За допомогою карти «Рослинність» встановіть, де на території України поширені лісові масиви. - За картою «Рекреаційні ресурси» визначте території з найбільшим забезпеченням рекреаційними ресурсами. Як вони впливають на їх економічний розвиток? (Вчитель разом з учнями робить висновок про те, що природні ре¬сурси впливають на виробництво однорідної продукції на певній терито¬рії. Це е однією з істотних ознак поняття «економічне районування». Колену виділену істотну ознаку учні заносять до схеми). ЕКОНОМІЧНЕ РАЙОНУВАННЯ (істотні ознаки економічного районування) географічне розташування СПЕЦІАЛІЗАЦІЯ (територіально-господарська спільність) ЕКОНОМІЧНИЙ РАЙОН Схема 1. Економічне районування 5. Евристична бесіда — Який сучасний адміністративно-територіальний поділ України? - Які області мають приморське положення? - Як таке географічне положення впливає на їх економічний розвиток? - Які з галузей господарства повторюються у кожній області? - Які галузі господарства розвинені у північних областях України? - Які чинники зумовлюють виробництво однорідної продукції на цій території? - Яке значення серед них має географічне положення? - У чому особливість географічного положення центральних областей? - Як це відображається на їх економічному розвитку? — Чи має географічне положення вплив на виробництво однорідної продукції та надання послуг на певній території? (При цьому виділяється друга істотна ознака поняття «Економічно¬го районування» - географічне розташування території). 6. Робота з картою - Аналізуючи карту (наприклад, «Машинобудування і металооброб¬ка»), вчитель разом з учнями визначає переважаючі галузі машинобуду¬вання у Києві і Київській області. При цьому з'ясовує, що на їх розвиток на даній території впливає наявність кваліфікованих кадрів. - За картою «Розміщення населення» учні роблять висновок, що найбільша щільність сільського населення у західних областях України. Зіставляючи дану карту із настінною «Економічною картою», вони вста¬новлюють, що провідною галуззю тут є сільське господарство. Одним із чинників його розвитку є наявність значної кількості трудових ресурсів. (На основі цих. прикладів вчитель розкриває вплив наявності певного виду трудових ресурсів на виробництво однорідної продукції. Це є тре¬тьою істотною ознакою поняття «економічне районування»). 7. Встановлення міжпредметних зв'язків з історією (У процесі бесіди учні називають історико-географічні землі України. Використовуючи знання з історії, показують історію виникнення і розви¬тку традиційних для цих територій галузей (килимарство, бондарство, гончарство). З 'ясовують їх місце у структурі господарства сучасної еко¬номіки окремих областей. Відповідно виділяють історичний аспект, як одну з істотних ознак поняття «економічного районування». На основі записаних до схеми 1 істотних ознак поняття «економічне районування» учні роблять висновок, що саме такі ознаки впливають на виробництво однорідної продукції на певній території, і це визначає її спеціалізацію). 8. Робота з контурною картою Для того, щоб учні усвідомили, що істотною ознакою «економічного районування» є спеціалізація, вчитель пропонує їм зробити фонове зобра¬ження території України на контурній карті за допомогою кольорових олі¬вців. При цьому замалювати частину території кольором, відповідно до переважаючого розвитку на ній галузі господарства: зеленим (лісове гос¬подарство), синім (льонарство), білим (буряківництво), жовтим (вирощу¬вання соняшнику), чорним (вугільна промисловість), голубим (рибний промисел). Вчитель ставить перед учнями проблемне запитання: чи може спеціалізація бути основою поділу території України на окремі частини? Після чого робить висновок, що частина території, яка характеризується певною спеціалізацією, називається економічним районом. 9. Робота з позатекстовим матеріалом підручника - Розгляньте мал. 71 «Економічні райони» і скажіть, які економічні райони виділяють на території України. 10. Робота з текстом підручника - Прочитайте абз. 6-7, на С. 156 і дайте відповідь на запитання: • Що таке територіальний обмін? • Що таке територіальний поділ праці? 11. Робота з текстовою таблицею «Типовий план характеристики економічного району» 1. Економіко-географічне положення району. 2. Природні умови і ресурси. 3. Населення і трудові ресурси. 4. Господарство. 5. Промислові вузли. Міста. 6. Проблеми і перспективи розвитку району. (Даний типовий план учні записують у зошит. Такий план поміщений на змінному стенді у кабінеті географії). IV. Узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок 1. Репродуктивна бесіда - Що таке економічний район? - Що таке економічне районування? - Назвіть істотні ознаки економічного районування. - На скільки економічних районів поділяється територія України? 2. Робота з контурною картою - Нанесіть на контурну карту економічні райони України. V. Повідомлення домашнього завдання - Підготувати відповідь на запитання плану, прочитавши § 34 підру¬ чника. - Вивчити типовий план характеристики економічного району. - Індивідуальне завдання. Підготувати реферат «Найбільші міста Донбасу». VI. Підсумок уроку - Чи характерна стабільність економічному районуванню території України? Оцінювання учнів.
|