Разработка урока природоведения "Органы растений и животных"
14.09.2011, 18:42
Урок 3
Тема: Органи рослин і тварин.
Мета: з'ясувати особливості будови та властивості живих ор¬ганізмів, зацікавити учнів вивченням живих організмів,
Обладнання та матеріали: живі кімнатні рослини, гербарії рослин, фотографії тва¬рин, акваріумні рибки, муляж серця людини, таблиця «Органи квіткових рослин» тощо.
Базові поняття та терміни: дихання, живлення, обмін речовин, ріст, подразливість, розмноження, розвиток, органи, корінь, пагін, стебло, листок, квітка, системи органів тварин.
Хід уроку
І. Активізація опорних знань
Запитання й завдання учням.
Наведіть приклади природних систем.
Наведіть приклади штучних систем. Ким створені штучні сис¬теми?
Назвіть особливості системи.
Чи може будь-яка система зруйнуватися? Наведіть приклади руйнування систем.
Яку назву мають зв'язки, при яких потоки енергії, речовин, інформації надходять до системи ззовні?
Яку назву мають зв'язки, при яких потоки енергії, речовин, інформації передаються всередині системи?
II. Основна частина
1. Бесіда з учнями з демонстрацією обладнання та матеріалів.
Учитель звертає увагу учнів на живі кімнатні рослини, гербарії рослин, фотографії тварин тощо. Водночас учитель пропонує учням обміркувати та обговорити такі запитання:
Що таке життя?
Які властивості мають живі організми?
Як можна відрізнити живий організм від неживого?
Уважно прослухавши відповіді учнів, учитель пропонує дати виз¬начення властивостям як таким.
Учні розглядають конкретні об'єкти та визначають, чи можна назвати їх живими. Водночас вони обговорюють ознаки живого. Щоб спрямувати бесіду в потрібне річище, учитель пропонує такі питання:
Який із цих об'єктів рухається? Чи можна назвати це ознакою живого?
Які ще ознаки має живий організм?
Звідкіля живі організми беруть енергію, потрібну для життя?
Чим живляться тварини?
Чи потрібно їсти рослинам?
Звертаючись до власного досвіду учнів, учитель пропонує об¬міркувати такі твердження:
Чи можна вважати, що рослини — це чарівники, які прак¬тично з нічого (вуглекислого газу та води) — утворюють органічні речовини?
Яку користь дають рослини тваринам?
Яку користь дають рослини людям?
Разом з учителем учні роблять висновок — усім живим істотам потрібна їжа як джерело енергії. Учитель продовжує бесіду далі:
На які процеси життєдіяльності витрачається енергія?
Чи дихають рослини? Хто з вас знає , що до складу повітря входить кисень і що саме він потрібен для дихання всіх живих організмів?
Звідкіля береться кисень, хто його нам дарує?
Усі дорослі живі організми колись були маленькими. Як можна назвати процес збільшення розмірів та маси тіла?
Чи всі живі організми ростуть?
З'являючись на світ, організм починає рости. Як можна назвати процес відтворення собі подібного?
Чи реагує живий організм на подразнення?
2. Учитель самостійно або разом з класом формулює такі вис¬новки для запису в зошиті.
Усі живі організми мають певні ознаки:
— здатність рухатись;
— живитися органічними речовинами;
— обміну речовин з навколишнім середовищем;
— розмножуватись, рости та розвиватися;
— реагувати на подразнення.
3. Робота з наочним матеріалом, бесіда.
Учитель пропонує розглянути органи рослин та тварин на жи¬вих об'єктах, гербаріях, фотографіях тощо. Дає визначення органів як частин організму, які мають певну будову та виконують певні функції. Учні називають основні органи рослин: корінь, стебло, листок, брунька, квітка (для квіткових). Учитель показує різні органи рослин, пояснює їх значення.
Корінь — утримує рослину в ґрунті, забезпечує водою та міне¬ральними речовинами.
Стебло — вісь пагона; воно виконує механічну та провідну фун¬кції; пропускає через себе воду та мінеральні речовини до листя.
Листок — бічна частина пагона; він виконує живильну функ¬цію, забезпечує рослину органічними речовинами.
Квітка — видозмінений пагін; орган насінного розмноження.
Учитель називає та пояснює значення органів у тварин, розпові¬дає, що органи тварин утворюють системи, які разом забезпечують певний прояв життєдіяльності. Під час пояснення вчитель демонс¬трує муляж серця людини, з'ясовує роль цього органа в кровоносній системі людини як насоса, що перекачує кров по судинах.
Учитель розповідає про поділ органів на внутрішні та зовнішні, наприклад, серце — внутрішній орган, а рука — зовнішній.
Наприкінці пояснення учитель пропонує учням поставити за¬питання, які в них виникли, та спробувати скласти власні питання до теми, яка обговорюється.
Наприклад, такі:
Яка система органів забезпечує активний рух тварин?
Які органи необхідні тваринам для орієнтації в навколишньому середовищі?
Хто може назвати ці органи у акваріумних рибок?
Які ви знаєте органи дихання у тварин?
Чи є у тварин спеціальні органи живлення?
Чи має якесь значення травна система тварин?
Після того як клас дасть відповіді на всі запитання, учитель пропонує зробити висновки.
5. Узагальнення матеріалу.
Практична робота № 1 Визначення органів квіткових рослин.
Мета: навчитися визначати органи квіткових рослин
Хід роботи
1. Замалювати одну рослину на вибір.
2. Зробити підписи до малюнка: корінь, пагін і частини пагона.
3. Заповнити таблицю.
IV. Домашнє завдання
Прочитати §З підручника. Написати твір-казку на тему:«Мої пригоди в чарівному світі рослин та тварин ». Можна запропонувати декілька варіантів початку пригод: «Уявіть собі, що одного разу світ змінив¬ся, бо ви прокинулись, як Дюймовочка, у квітці...»
Категорія: Природознавство 6 клас | Додав: gorya4ii-led
Переглядів: 4108 | Завантажень: 2 | Рейтинг: 4.0/1
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]