Тема. Рельєф і корисні копалини Африки. Мета: поглибити в учнів поняття рельєфу та родовищ корисних копалин; сформувати в учнів систему знань про особливості розміщення форм рельєфу та ко¬рисних копалин на території Африки; удосконалити практичні навички учнів працювати з картами атласу. Обладнання: фізична карта Африки, тектонічна карта Африки, СD-диск "Африка”, атласи, підручники. Тип уроку: комбінований. Структура уроку: І. Організаційний момент. П. Актуалізація опорних знань і умінь учнів. III. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів. IV. Вивчення нового матеріалу. V. Підсумок уроку. VI. Домашнє завдання. Хід уроку I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І УМІНЬ УЧНІВ Бесіда за запитаннями і завданнями. 1. У чому полягає головна особливість географічного положення Африки? 2. Назвіть крайні точки Африки, моря, що її омивають, елемен¬ти берегової лінії — острови та півострови. Покажіть їх на карті. 3. Чому внутрішні області Африки довгий час не були дослідже¬ні європейцями? 4. Що таке рельєф? Під впливом яких сил він формується? 5. Які типи корисних копалин вам відомі? Ш. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ І ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ Розповідь учителя. Наступний етап у вивченні особливостей африканського конти¬ненту — характеристика його рельєфу та визначення закономір¬ностей розташування родовищ корисних копалин. Як вам відомо, утворення великих форм рельєфу та типів корисних копалин безпосередньо пов'язані з геологічною історією певної території. Тому спочатку нам треба визначити особливості внутрішньої будови материка, а потім — на підставі цих знань — пояснити розміщен¬ня форм рельєфу та родовищ корисних копалин. Це і є мета нашого сьогоднішнього уроку. ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ Розповідь учителя. Історія розвитку земної кори на території Африки розпочалася з давнього материка Пангея, з якого утворилися два материки — Лавразія та Гондвана. Саме з останньої на початку мезозою утво¬рилися Африка, Південна Америка, Австралія та Антарктида. Розглянемо тектонічну карту Африки. Ви бачите, що сучасний материк лежить на давній платформі, яка сформувалася ще у до-палеозойський час унаслідок руйнації первинних гірських маси¬вів. Проте будова Африканської платформи має значні терито¬ріальні відмінності, які ми розглянемо. 1. Басейн Карру, Калахарі, Конго, озеро Чад утворилися у зонах опускання Африканської платформи — у середній меридіональній смузі материка. Їх добре помітно на фізичній карті. Протягом три¬- валого часу тут накопичувалися осадові породи, що утворили потуж¬ний чохол. 2. Сахаро-Аравійська плита виникла на місці давно зруйнова-¬ них гір, і чохол плато сформувався внаслідок неодноразового зато¬- плення морем. 3. Південноафриканський щит у Південній та Східній Африці має незначний чохол або чохол відсутній. 4. Східноафриканське нагір'я утворилося у мезозої—кайнозої як результат грандіозних вертикальних та горизонтальних рухів. Ви-¬ никли великі розломи, підняття та опускання окремих брил плат-¬ форми — грабени та горсти. 5. Драконові гори утворилися наприкінці палеозою, під час так званого герцинського горотворення. Бриловий рельєф. 6. Східноафриканська смуга розломів. 7. Атлаські гори — молоді, вони утворилися під час альпійсько¬ го (сучасного) горотворення. Завдання. За допомогою фізичної карти встановіть, які форми поверхні пе¬реважають на території Африки, чим це зумовлено. Рельєф. (див. диск) Розглядаючи фізичну карту Африки, можна дійти висновку, що материк складається з підвищених рівнин. Низовин і високих гір небагато. Низовини здебільшо¬го розміщуються вздовж узбережжя морів та океанів. За висотою над рівнем моря материк поділяють на дві частини: Низьку Африку з висотами до 1000 м, що охоп¬лює його північну і західну частини, і Високу Африку з висотами понад 1000 м над рівнем моря, до якої відносять східну і південну частини материка. На північному заході материка знаходяться гори Ат¬лас, які є утворенням альпійської епохи горотворення. Це молоді гори, хребти яких простяглись уздовж берегів Се¬редземного моря. Східну частину Африки займає досить високе (2000-3000 м) Східноафриканське плоскогір'я. Тут знаходяться найвищі вершини материка, діючі і згаслі вулкани. Найвищою вершиною Африки є згаслий вулкан Кіліманджаро. На північ від Східноафриканського плос¬когір'я лежить Ефіопське нагір'я — величезний гірський масив з ланцюгами високих гір і безліччю окремих згас¬лих вулканів. Високо підносячись над навколишніми рівнинами, нагір'я круто уривається на схід, а на захід спус¬кається сходинками, розбитими тріщинами. У південно-східній частині материка Висока Африка утворює Драконові гори, які велетенськими схо¬динками спускаються до внутрішніх частин материка. На крайньому півдні Африки знаходяться невисокі плоско-вершинні Капські гори. Розміщення корисних копалин пов'язано з геологічною будовою материка. Там, де кристалічні породи платформи виходять на поверхню, знайдені родовища рудних корисних копалин, де фундамент платформи вкритий шаром осадо¬вих гірських порід, залягають нерудні корисні копалини. Найбільшими районами видобутку нафти та газу на ма¬терику є його північна частина та узбережжя Гвінейської затоки. Вони пов'язані з осадовими породами. Багатим на руди металів (мідні, уранові, кобальтові, платинові, мар¬ганцеві, золото) є так званий мідний пояс, що тягнеться че¬рез усю Східну Африку. Металеві руди утворилися під час вкорінення магми, що виливалася з глибин Землі в товщу земної кори по розломах. На півдні материка зосереджені найбільші у світі поклади алмазів. Зона Атлаських гір ба¬гата на залізні, ртутні, свинцеві, цинкові та інші руди. Виконання практичної роботи № 8: "Позначення на контурній карті назв основних географічних об’єктів материка”. ІV. Підсумок уроку - в основі материка Африка лежить давня платформа, тому серед форм рельєфу переважають рівнини; - рухи земної кори привели до виникненя на платформі розломів, з якими пов’язані вулканізм та утворення великих нагір’їв; - африканські гори різні за віком та розташовані на півдні й півночі материка; - Африка має значні родовища корисних копалин, насамперед чорних та кольорових металів, урану, золота, алмазів. V. Домашнє завдання Опрацювати відповідний текст у підручнику.
|