Африка. Рельєф. Корисні копалини.
30.01.2010, 20:48
Тема. Рельєф і корисні копалини Африки.
Мета: поглибити в учнів поняття рельєфу та родовищ корисних копалин; сформувати в учнів систему знань про особливості розміщення форм рельєфу та ко¬рисних копалин на території Африки; удосконалити практичні навички учнів працювати з картами атласу.
Обладнання: фізична карта Африки, тектонічна карта Африки,
СD-диск "Африка”, атласи, підручники.
Тип уроку: комбінований.
Структура уроку:
І. Організаційний момент.
П. Актуалізація опорних знань і умінь учнів.
III. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів.
IV. Вивчення нового матеріалу.
V. Підсумок уроку.
VI. Домашнє завдання.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І УМІНЬ УЧНІВ

Бесіда за запитаннями і завданнями.
1. У чому полягає головна особливість географічного положення
Африки?
2. Назвіть крайні точки Африки, моря, що її омивають, елемен¬ти берегової лінії — острови та півострови. Покажіть їх на карті.
3. Чому внутрішні області Африки довгий час не були дослідже¬ні європейцями?
4. Що таке рельєф? Під впливом яких сил він формується?
5. Які типи корисних копалин вам відомі?
Ш. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ І ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Розповідь учителя.

Наступний етап у вивченні особливостей африканського конти¬ненту — характеристика його рельєфу та визначення закономір¬ностей розташування родовищ корисних копалин. Як вам відомо, утворення великих форм рельєфу та типів корисних копалин безпосередньо пов'язані з геологічною історією певної території. Тому спочатку нам треба визначити особливості внутрішньої будови материка, а потім — на підставі цих знань — пояснити розміщен¬ня форм рельєфу та родовищ корисних копалин. Це і є мета нашого сьогоднішнього уроку.
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Розповідь учителя.
Історія розвитку земної кори на території Африки розпочалася з давнього материка Пангея, з якого утворилися два материки — Лавразія та Гондвана. Саме з останньої на початку мезозою утво¬рилися Африка, Південна Америка, Австралія та Антарктида. Розглянемо тектонічну карту Африки. Ви бачите, що сучасний материк лежить на давній платформі, яка сформувалася ще у до-палеозойський час унаслідок руйнації первинних гірських маси¬вів. Проте будова Африканської платформи має значні терито¬ріальні відмінності, які ми розглянемо.
1. Басейн Карру, Калахарі, Конго, озеро Чад утворилися у зонах
опускання Африканської платформи — у середній меридіональній
смузі материка. Їх добре помітно на фізичній карті. Протягом три¬-
валого часу тут накопичувалися осадові породи, що утворили потуж¬ний чохол.

2. Сахаро-Аравійська плита виникла на місці давно зруйнова-¬
них гір, і чохол плато сформувався внаслідок неодноразового зато¬-
плення морем.
3. Південноафриканський щит у Південній та Східній Африці
має незначний чохол або чохол відсутній.
4. Східноафриканське нагір'я утворилося у мезозої—кайнозої як
результат грандіозних вертикальних та горизонтальних рухів. Ви-¬
никли великі розломи, підняття та опускання окремих брил плат-¬
форми — грабени та горсти.
5. Драконові гори утворилися наприкінці палеозою, під час так
званого герцинського горотворення. Бриловий рельєф.
6. Східноафриканська смуга розломів.
7. Атлаські гори — молоді, вони утворилися під час альпійсько¬
го (сучасного) горотворення.
Завдання.
За допомогою фізичної карти встановіть, які форми поверхні пе¬реважають на території Африки, чим це зумовлено.

Рельєф. (див. диск)
Розглядаючи фізичну карту Африки, можна дійти висновку, що материк складається з підвищених рівнин. Низовин і високих гір небагато. Низовини здебільшо¬го розміщуються вздовж узбережжя морів та океанів.
За висотою над рівнем моря материк поділяють на дві частини: Низьку Африку з висотами до 1000 м, що охоп¬лює його північну і західну частини, і Високу Африку з висотами понад 1000 м над рівнем моря, до якої відносять східну і південну частини материка.
На північному заході материка знаходяться гори Ат¬лас, які є утворенням альпійської епохи горотворення. Це молоді гори, хребти яких простяглись уздовж берегів Се¬редземного моря. Східну частину Африки займає досить високе (2000-3000 м) Східноафриканське плоскогір'я. Тут знаходяться найвищі вершини материка, діючі і згаслі вулкани. Найвищою вершиною Африки є згаслий вулкан Кіліманджаро. На північ від Східноафриканського плос¬когір'я лежить Ефіопське нагір'я — величезний гірський масив з ланцюгами високих гір і безліччю окремих згас¬лих вулканів. Високо підносячись над навколишніми рівнинами, нагір'я круто уривається на схід, а на захід спус¬кається сходинками, розбитими тріщинами.
У південно-східній частині материка Висока Африка утворює Драконові гори, які велетенськими схо¬динками спускаються до внутрішніх частин материка. На крайньому півдні Африки знаходяться невисокі плоско-вершинні Капські гори.
Розміщення корисних копалин пов'язано з геологічною будовою материка. Там, де кристалічні породи платформи виходять на поверхню, знайдені родовища рудних корисних копалин, де фундамент платформи вкритий шаром осадо¬вих гірських порід, залягають нерудні корисні копалини.
Найбільшими районами видобутку нафти та газу на ма¬терику є його північна частина та узбережжя Гвінейської затоки. Вони пов'язані з осадовими породами. Багатим на руди металів (мідні, уранові, кобальтові, платинові, мар¬ганцеві, золото) є так званий мідний пояс, що тягнеться че¬рез усю Східну Африку. Металеві руди утворилися під час вкорінення магми, що виливалася з глибин Землі в товщу земної кори по розломах. На півдні материка зосереджені найбільші у світі поклади алмазів. Зона Атлаських гір ба¬гата на залізні, ртутні, свинцеві, цинкові та інші руди.

Виконання практичної роботи № 8: "Позначення на контурній карті назв основних географічних об’єктів материка”.

ІV. Підсумок уроку

- в основі материка Африка лежить давня платформа, тому серед форм рельєфу переважають рівнини;
- рухи земної кори привели до виникненя на платформі розломів, з якими пов’язані вулканізм та утворення великих нагір’їв;
- африканські гори різні за віком та розташовані на півдні й півночі материка;
- Африка має значні родовища корисних копалин, насамперед чорних та кольорових металів, урану, золота, алмазів.

V. Домашнє завдання

Опрацювати відповідний текст у підручнику.

Категорія: Конспекти уроків | Додав: Galina
Переглядів: 5349 | Завантажень: 0 | Коментарі: 2 | Рейтинг: 4.4/7
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]