Тема: Найбільші рівнини та гори Євразії. Відмінність у рельєфі різних частин материка. Мета: сформувати знання учнів про особливості рельєфу Євразії та причини його різноманітності; розвивати вміння аналізувати взаємозв’язки між рельєфом, будовою земної кори та корисними копалинами; виховувати пізнавальний інтерес до вивчення материка Євразія. Тип уроку: комбінований. Обладнання: карти: фізична, «Будова земної кори», стінні карти із зображенням різних форм рельєфу, атласи, контурні карти. Хід уроку: I Організація класу до уроку. ІІ Перевірка засвоєних знань, умінь, навичок. Питання для усного опитування: 1. Назвати загальні особливості рельєфу Євразії. 2. Назвати форми рельєфу Євразії , які утворились під дією зовнішніх сил. 3. Як змінився рельєф континенту під дією льодовика? Завдання для письмового контролю: 1. За картою атласу на ст.22 визначи в які періоди горотворення формувалися давні гори Євразі. ІІІ Повідомлення теми уроку. Постановка мети та завдань. Тема: Найбільші рівнини та гори Євразії. Відмінність у рельєфі різних частин материка. Корисні копалини, особливості їх походження. План: 1. Найбільші рівнини, особливості їх розташування. 2. Найбільші гори, особливості їх розташування. 3. Корисні копалини Євразії. IV Формування і засвоєння нових знань умінь і навичок. Проблемне запитання. Чим можна пояснити велику різноманітність рельєфу Євразії? - Щоб відповісти на це запитання, проведемо дослідження. За картами «Будова земної кори» та фізичною картою ст. 5, 6 в атласі встановіть взаємозв’язок між розташуваннями рівнин та гірських районів. На основі проведеної роботи учні визначають, що найбільші рівнини (низовини і плоскогір’я) відповідають платформам, а гірські системи – рухомим ділянкам земної кори. - Отже, різноманітність рельєфу Євразії пояснюється тим, що її територія складається з рухомих, так і з порівняно стійких ділянок земної кори, а також тривалим періодом формування.За цим висновком складаємо схему: (учні під контролем вчителя малюють її на дошці) - Слід зазначити, що невеликі рівнини мають свою особливість утворення: 1.Утворення передгірного прогину; 2.Знесення продуктів вивітрювання; 3.Заповнення прогину пухкими наносами. На таких рівнинах гірські породи залягають горизонтально. Отже, великі рівнини знаходяться на платформах, невеликі низовини утворилися на окраїнах платформ, у крайових прогинах (Месопотамська, Індо-Гангська тощо). (Демонстрація рівнин на карті, перегляд ілюстрацій із зображенням окремих ділянок рівнин.) - В Євразії багато гір різного віку. Гори нової складчастості простягаються у вигляді двох велетенських поясів: Альпійсько-Гімалайського та Тихоокеанського. Значно старші Уральські гори; Алтай; Тянь-Шань. Вік цих гір – майже 300 млн років. Під впливом зовнішніх процесів мільйони років вони дуже зруйнувалися. Пізніше гори Алтай і Тянь-Шань зазнали нових піднять. Такий процес називають омолодженням рельєфу. Самостійна робота. За текстом підручника, фізичною картою атласу на ст. 22 заповнити таблицю (в таблиці дано тільки назви гір): №з/п Гори Вершина Висота, м 1 Піренеї Пік Ането 3404 2 Апенніни г.Корно 2914 3 Альпи г.Монблан 4807 4 Карпати г.Герлаховські Штит 2655 5 (Українські Карпати) г.Говерла 2061 6 Кримські г.Роман-Кош 1545 7 Кавказ г.Ельбрус 5642 8 Памір г.Конгур 7719 9 Тянь-Шань Пік Перемоги 7439 10 Саяни г.Мунку-Сардик 3491 11 Алтай г.Бєлуха 4506 12 Гімалаї г.Джомолунгма 8848 13 Уральські г.Народна 1895 14 Скандинавські г.Гальхепінген 2469 VI Застосування засвоєних знань умінь і навичок. - Проаналізуйте схему «Рельєф Євразії» - Чому великі рівнини розташовані у північній частині материка? - Чому більшість вулканів Євразії приурочені до Тихоокеанського поясу складчастих гір? - Розвязання кросворду. Заповнивши правильно кросворд, по вертикалі прочитаєте назву гірської системи, що в перекладі означає «оселя снігів»: 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. По горизонталі: 1. Найвища вершина Українських карпат. (Говерла) 2. «Дах світу». (Памір) 3. Найвища вершина Альп. (Монблан) 4. Гори в Європі, що мають підковоподібну форму. (Карпати) 5. Найвища вершина цих гір називається Бєлуха. (Алтай) 6. Ці гори розташовані між Чорним і Каспійським морями. (Кавказ) 7. Ці гори Європи перетинає Гринвіцький меридіан. (Піренеї) VII Організація домашнього завдання. Опрацювати § 42 підручника. V Підсумок уроку. Уявімо що ця ручка мікрофон і передаючи її один одному висловіть свою думку, що найбільше вам сподобалось на уроці, що вивже знали і що дізнались нового.
|