Річковий
транспорт здійснює, в основному, внутрідержавні перевезення
вантажів і, в незначній кількості, міждержавні. Загальна довжина річкових
судноплавних шляхів країни - близько 4 тис. км. Найважливіша судноплавна
артерія - Дніпро, а також його притоки Десна і Прип'ять. Міжнародні перевезення
здійснюються переважно по р. Дунай, яка сполучає Україну з багатьма
європейськими державами. Основними вантажами, що перевозяться річковим
транспортом, є мінеральні будівельні матеріали, руда, кам'яне вугілля, зерно,
метал. Найбільші річкові порти - Київ, Черкаси, Кременчук, Дніпропетровськ,
Запоріжжя, Херсон, Ізмаїл, Рені. Морський транспорт розвинений на півдні країни - на
узбережжі Чорного та Азовського морів. В Україні є три морські пароплавства: Чорноморське,
Азовське, Українське Дунайське. Найбільші порти - Одеса, Іллічівськ, Херсон,
Миколаїв, Севастополь, Євпаторія, Південний, Керч, Маріуполь, Бердянськ
Морський транспорт відіграє важливу роль в експортно-імпортних та каботажних
перевезеннях. Каботажними називають перевезення між портами однієї держави.
Малий каботаж - це перевезення між портами одного моря (наприклад, залізної
руди з Керчі до Маріуполя через Азовське море. Великий каботаж - це перевезення
в межах однієї держави, але між портами різних морів (Чорного і Азовського).
Основні вантажі в морських перевезеннях — нафта і нафтопродукти, залізна руда,
будівельні матеріали.
Від портів України створено три міжнародні залізничні
паромні переправи: Іллічівськ - Варна (Болгарія), Іллічівськ - Поті (Грузія),
Керч - Тамань (Росія).
За обсягами перевезень авіаційний транспорт займає
останнє місце У транспортній системі України. Це — наймолодший вид транспорту,
що виконує важливі функції у зв'язках нашої країни з іншими державами світу.
Він здійснює, насамперед, перевезення пасажирів, а також пошти і вантажів, які
швидко псуються. Найбільші аеропорти — у Києві (Бориспіль і Жуляни), Харкові,
Львові, Донецьку, Сімферополі.
Транспорт, на відміну від інших галузей господарства, має
лінійно-вузловий характер розміщення. Основними елементами його територіальної
структури є транспортні шляхи, транспортні пункти і вузли. Серед транспортних
шляхів виділяються магістралі — дороги з підвищеною пропускною здатністю.
Транспортні магістралі є спеціалізованими (залізничні, автомобільні) або
такими, що поєднують лінії двох чи навіть трьох видів транспорту — т. зв.
полімагістралі. До полімагістралей відносяться, наприклад,
залізнично-автомобільна Київ - Тернопіль - Львів,
автомобільно-залізнично-річкова Київ - Дніпропетровськ - Запоріжжя та ін.
До транспортних пунктів належать залізничні і автобусні
станції, річкові і морські порти, аеропорти та ін. Транспортні вузли — це місця перетину або
розгалуження не менше трьох шляхів сполучення одного або різних видів
транспорту. Вони можуть бути спеціалізованими (залізничні, автомобільні) або
інтегральними (автомобільно-залізничні, залізнично-автомобільно-річкові та
ін.). Прикладом автомобільного транспортного вузла є Умань, залізничного —
Сміла. Місто Київ є автомобільно-залізнично-річково-авіаційним вузлом.
Важливе значення для зовнішніх перевезень мають т. зв.
"транспортні коридори". Це — політранспортні магістралі (разом із
розміщеними вздовж них об'єктами транспортної інфраструктури), якими
здійснюються перевезення за межі країни. Україна сполучена із країнами-сусідами
кількома транспортними коридорами. Ними через її територію здійснюються також
транзитні перевезення. Однак рівень розвитку й облаштування транспортних
коридорів не задовольняє зростаючих потреб транс'європейського сполучення.
Зараз транспортна мережа України підключена до формування потужних міжнародних
транспортних коридорів загальноєвропейського значення — трьох
автомобільно-залізничних (Дрезден - Краків - Львів; Трієст - Будапешт - Чоп -
Львів - Київ; Гельсінкі - Санкт-Петербург - Київ - Бухарест) і дунайського
водного. Крім цього, Україна разом із країнами Закавказзя пропонує свою територію
для формування трансєвразійського політранспортного коридору