6-1-4 Історія Великих географічних відкриттів. Бінарний урок
14.08.2009, 15:46
Тема :Історія Великих географічних відкриттів.
Мета :Ознайомити учнів з особливостями політичного та економічного розвитку країн світу епохи Великих географічних відкриттів;  дослідити географічні об’єкти по маршрутах великих дослідників  минулого; розвивати вміння роботи в парах , групах з додатковим  матеріалом та розвивати творчі здібності дитини. Виховувати почуття  відповідальності за доручену справу. 
Обладнання : фізична карта світу; схеми, відео фрагмент " Океанія ";
телевізор з відеоплеєром; додаткові матеріали ( реферати, посібники ).
Хід уроку.
1. Організація класу.
2. Мотивація уроку.
Вчитель географії :
Гей нові Колумби й Могеллани
Напнемо вітрила наших мрій.
Кличуть нас у мандри океани.
Бухту спокою облизує прибій.

Хто сказав, що все уже відкрито?
Нащо ж ви народжені тоді ?
Як нам помістити у корито
Наші сподівання молоді.

На нашому уроці , діти , ми спробуємо реалізувати наші сподівання під час уявної подорожі по маршрутах великих мандрівників минулого.
Вчитель історії :
Працюючи в групах ми пригадаємо , що це був за період, які були особливості економічного та політичного розвитку та їх вплив на початок Великих географічних відкриттів.
Вчитель географії :
Отже сьогодні у нас урок – подорож, а маршрутним листом буде карта та інструктивні картки на ваших столах.
( додаток № 1 )
Щоб вдалою була подорож ми пропонуємо вам модель орієнтованої відповіді яку підготували для вас друзі, майбутні історики та географи. Саме вони вирушають у творчу пошукову експедицію.
Вчитель історії :
Але спочатку до вашої уваги тези міні-наукового проекту Романова Дмитра на тему " Передумови Великих географічних відкриттів ".
Учень : Я пропоную наступні причини та передумови Великих географічних відкриттів, вони відображені в схематичному конспекті .
( додаток № 2 )
Тези доповіді.
Кінець ХV ст. в Європі зростає виробництво . Це викликає потребу в грошах. Для карбування монет необхідно було золото і срібло. Жадоба золота була основною причиною , що змусила європейців відправитися у далекі морські подорожі. Які також були викликані тим , що шлях на схід був перекритий турецькими завойовниками у Середній Азії. Третьою причиною пошуку нових шляхів було бажання європейських купців позбавитись торгівельних посередників ( арабів ) і налагодити прямі зв’язки з азіатськими країнами. Серед передумов слід виділити наступні . В Іспанії та Португалії після вигнання арабів залишилися без роботи багато дворян, вони добре володіли зброєю і для того, щоб розбагатіти готові були на край світу.
Велике значення для розвитку мореплавства мали також вдосконалення суден, розвиток картографії , поява нових засобів навігації.
До того ж багато вчених підтримували ідею кулястості Землі.
Вчитель географії:
Отже ми готові до подорожі і її розпочинає перша експедиція.
Звіт творчої пошукової експедиції.
Учень 1.Ми здійснимо мандрівку по маршруту експедиції Фернандо Магеллана. Це подорож з Європи до Європи. Представляємо учнівську творчу пару.
Учень 2.Америку уже давно відкрили
А запитань було багато.
Один моряк , зібравши кошти й сили
У подорож готувався завзято.
( Під час відповіді учень перегортає міні-підгрупи ілюстрованого гравюрами ХV ст. , портретами Колумба та Магеллана ).
Учень 3.(У ході розповіді учень показує об’єкти за картою)Це був Фернандо Магеллан, що народився в Португалії у 1490 році. Все своє життя був мореплавцем . У 1519 році флотилія з 5 кораблів, під його командуванням відплила від Піренейського півострова через Атлантичний океан до берегів Америки. Магеллан вірив , що в Південній Америці існує протока , через яку можна вийти в інший океан. І пройшов Магеллан цю протоку. І назвали її Магеллановою.
Учень 2.Усяк було. Хтось вже розчарувався.
Вузька протока. Вийшли в океан,
Який " Південним морем " називався .
На " Тихий " змінить назву Магеллан.
Вчитель географії :
Ось і ми разом з флотилією Магеллана дійшли до найбільшого, найглибшого океану світу і зараз зробимо відео зупинку і проведемо заочну екскурсію .
Учням демонструється відеофільм з природою Тихого океану.
( перегляд відео фрагменту )
Учень 4. У відеофрагменті була відображена природа островів Тихого океану. Це Малукські острови , які за часів Магеллана називалися Пряними. Поряд розташовані інші острови – Філіппінські , на яких обірвалося життя Фернандо Магеллана. Він загинув втрутившись в міжусобну боротьбу місцевих князьків .
Учень 1.
Після смерті Магеллана на кораблі почався розлад. Залишився один корабель .Корабель " Вікторія " обігнувши Африку, у вересні 1522 року ввійшов у іспанську гавань. На рідну землю зійшло 18 моряків з 265, що відправилися в мандрівку .
Вчитель історії :
Дійсно саме так закінчилась одна з найвизначніших подорожей минулого . І за допомогою " мозкового штурму” ми з’ясуємо, яке ж значення подорожі Магеллана для історичної та географічної науки.
( робота в групах )
Орієнтовні відповіді :
1. Це була перша в історії людства кругосвітня подорож .
2. Подорож практично довела , що Земля – куля.
3. Вперше Європейці пройшли Тихий океан.
4. Експедиція дала назву океану .
Вчитель географії :
А зараз ми перевіримо вас на уважність . Я пропоную вам
запитання з ”пасткою” .
1. Як називається найменший океан , що його відкрила експедиція Магеллана ?
( найбільший, Тихий )
2. У якому році корабель " Санта-Марія " здійснивши кругосвітню подорож досягнув берегів Португалії ?
( " Вікторія " , вересень 1522 р. , Іспанія )
Вчитель географії :
Ми з вами ознайомилися з маршрутом подорожі Ф. Магеллана, одного з мандрівників епохи Великих відкриттів, перед вами була модель творчого підходу до роботи в групах за інструктивною карткою.
Вчитель історії :
Зараз пропонуємо іншим групам підготувати не менш цікаві розповіді про подорожі Х. Колумба, А. Віспуччі, Марко Поло, використовуючи додаткові матеріали .
Вчитель історії :
У вас є можливість підготуватися до подорожі протягом 10 хвилин.
( робота за інструктивними картками )
Звіти груп та оцінювання роботи груп.

Додаткові матеріали для роботи груп.
Х.Колумб
2. 1492 р. Три каравели Колумба відправилися від берегів Іспанії ( робота з картою ) . Відкритий океан лякав моряків – адже так далеко вони ще не плавали. Декілька неділь продовжувалася подорож по океану, вже почав назрівати бунт на кораблі. Раптом з корабля " Санта Марія " прокричали " Земля ! Бачу Землю ! " . Колумб одягнув на лати червоне вбрання і з королівським прапором у руках зійшов на берег Нового Світу. Це був острів Уотлінг з групи Багамських островів. Місцеві жителі називали його Гуанахілі , а Колумб назвав Сан-Сальвадором . Так була відкрита Америка.
Під час своїх чотирьох подорожей до Америки Колумб виявив течію з Сходу на Захід та виявив море без берегів – Саргасове.
Вперше стала відома ширина Атлантичного океану та вперше європейці відвідали острови Центральної Америки.
Вчитель географії :
Незнаючи можна сказати , що ми зустрілися з парадоксом, чому відкрита Колумбом нова земля була названа Америкою, а не Колумбією. Надаємо слово третій групі.
Розповідь учнів.
А. Віспуччі.
Америка отримала назву на честь Америго Віспуччі. Народився А. Віспуччі у 1451 р. в Італії. Був мореплавцем та географом.
А. Віспуччі брав участь в експедиціях до берегів Америки на початку ХVІ ст. і був переконаний , що земля , відкрита Колумбом , не Азія, а невідома велика ділянка суші – " Новий світ ". Він виклав свої здогадки в листах, які відправив до Італії. В 1506 р. у Франції видали географічний атлас з картою Північної частини Південної Америки. Автор карт назвав цю частину світу " Землею Америго " . В наступні роки картографи поширили цю назву на центральну , а згодом і на Північну Америку.
Вчитель історії :
Надаємо слово учням – дослідникам , що мандрували маршрутом " Васко де Гами "
Васко де Гама.
Васко де Гама – португальський мореплавець , якому не давали спокою лаври Колумба. Він весь час хотів довести, що землі відкриті іспанським мореплавцем – це не Індія. За допомогою підтримки португальського короля Васко де Гама у 1497 р. розпочав нову експедицію .
Його кораблі були пристосовані до тривалого плавання , забезпечені найкращими картами і приладами.
Досягнення В. де Гами було належним чином оцінено королем і в 1524 р. за заслуги його було призначено віце-королем Індії.
Вчитель історії :
Ось і завершилась наша остання експедиція . І ми підведемо підсумок нашого уроку . З якими мандрівниками ми познайомилися ? Який їх внесок у історію Великих географічних відкриттів?
(Відповіді учнів).
Вчитель географії : Ми надіємося ,що на сьогоднішньому уроці діти ви отримали не тільки нові знання, а й поспілкувалися один з одним під час роботи проблемних груп
Вчитель історії Ми дякуємо всім за плідну роботу.
Домашнє завдання: Записи в зошиті, розповідь за маршрутними картами про подорожі великих мореплавців.

Категорія: Конспекти уроків | Додав: Вчитель
Переглядів: 3436 | Завантажень: 157 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 3.5/4
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]