14.08.2009, 16:29 | |
Тема уроку: Внутрішні сили Землі Мета: поглиблення та систематизація знань про внутрішні процеси Землі; формування знань про вулкани та райони їх поширення; розвиток уміння роботи з картами та схемами атласу, визначення районів поширення вулканів; виховання пізнавального інтересу до професії вулканолога. Обладнання: фізична карта півкуль, карти та схеми атласу, підручники, відеофільм «Помпея», фотографії вулканів. Тип уроку: комбінований. Зміст уроку I. Організаційний момент II. Актуалізація опорних знань і вмінь 1. «Географічна розминка» — «Світлофор» Учитель показує на карті певні місця на літосферних плитах: у цен трі, на окраїнах. Учні за допомогою червоно-зелених карток «семафорить» про можливість виникнення землетрусів у зазначених районах т;і пояснюють причини. 2. «Театралізація» (робота в парах) Учитель пропонує згадати про правила поведінки, які пропонує Г. Остер у своїй книзі «Шкідливі поради». Потім кожна пара отримує завдання розробити кілька правил поведінки під час землетрусів, причому один учень — «позитивний герой» (розробляє істинні правила), а інший — «антигерой» (пропонує «шкідливі поради»). 3. «Конкурс творчих питань» (домашня заготовка) Учитель нагадує учням, чим творчі запитання відрізняються від репродуктивних та розвиваючих. Цілком імовірно, що не всі учні змогли скласти такі запитання, однак вони можуть взяти участь в обговоренні найкращих творчих запитань. III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності «Дивуй!» (Історія про загибель Помпеї, якщо є можливість — демонстрація уривку з науково-популярного фільму «Помпея») ...Колись, за сивої давнини, на березі Неаполітанської затоки в Італії стояло веселе й ошатне місто Помпея. На його вулицях завжди було жваво. До цього курортного міста приїздили відпочити знатні римляни. Життя в Помпеї було спокійне, і ніщо не пророкувало катастрофи..З деякого часу з вершини великого Пагорба поблизу міста почав вириватися димок, а іноді звідти чувся гул. Ніхто із мешканців міста не знав, що Пагорб — це згаслий вулкан, який зараз має назву Везувій. Одного дня дим з Везувію почав валити сильніше, ніж звичайно. Ніяк жителі майже не звертали на це уваги — вони поспішали швидше кінчити свої справи, щоб устигнути на гладіаторські ігри. Видовище почалося, коли раптом настала пітьма, задушливі гази наповзли і місто, високо в небі з Пагорба підкинулося полум'я. На місто почав сипатися все густіший попіл. Ошалілі люди бігли не озираючись, намагалися сховатися, щоб врятувати своє життя. Вони ховалися в підвалах, щоб перечекати лихо. Нікому не вдалося врятуватися, адже все місто було поховане під багатометровим шаром попелу... Про місто згодом забули.Але ось одного разу, багато років потому, в полі почали рити колодязь і наштовхнулися на мармурову статую. Почалися розкопки, і загибле місто знову побачило сонячне світло. Сьогодні Помпея — місто-музей, який відвідують тисячі туристів. А Везувій та інші вулкани вивчають вулканологи. Вони безстрашно піднімаються до самого кратера діючого вулкана і навіть, на особливих лотах, мандрують розжареною лавою. Вулкани, як і землетруси, пов'язані з проявами внутрішніх сил Землі IV. Вивчення нового матеріалу Учитель. Вулканів на Землі дуже багато: десятки тисяч на материках та ще більше — в океанах. Однак діючих вулканів значно менше — близько тисячі. Переважна частина вулканів, так само, як і райони землетрусів, розташована на межах літосферних плит, поблизу глибинних розломів земної кори. (Атлас, карта «Літосферні плити») «Мандрівка» (конкурс на кращий сценарій до науково-популярного фільму «Мандрівка до вулкана...» (робота в групах)) Кожна група самостійно обирає конкретний вулкан (діючий або згаслий) та складає стислий опис мандрівки групи вулканологів. Можлива реалізація роботи у вигляді малюнка, плаката. V. Закріплення вивчених знань «Чомучка» (фронтально) • Чому в земній корі утворюються глибинні тріщини? • Чому відбуваються виверження вулканів? • Чому на вершині вулкана утворюється гігантська чаша — кратер? • Чому переважна частина діючих вулканів розташована на окраїнах Тихого океану? • Чому в районах вулканізму часто зустрічаються гарячі джерела? • Чому гейзери фонтанують через певні проміжки часу? VI. Підсумок уроку « Прес-конференція» Обговорення результатів роботи на уроці. Що маємо в результаті? Що не вдалося? В якому напрямі слід працювати сучасним вулканологам? VII. Домашнє завдання • Опрацювати відповідний параграф підручника. • Позначити на контурних картах вулкани. | |
| |
Переглядів: 2714 | Завантажень: 2 | Коментарі: 1 | |
6-2-22Внутрішні сили Землі