6 - 1 - 4 ПОДОРОЖ КОЛУМБА ЯК ЕКОНОМІЧНА СПРАВА
23.08.2009, 10:11

Тема. ПОДОРОЖ КОЛУМБА ЯК ЕКОНОМІЧНА СПРАВА

Мета: показати взаємозв'язок географії та економіки, вплив людських потреб на географічні відкриття; закріпити й узагальнити знання з тем «План місцевості й географічна карта», «Потреби й ресурси»; розвива­ти навички роботи з картою, уміння учнів самостійно отримувати знання й аналізувати інформацію; розвивати розуміння підприємницької діяльності.

Форма уроку: бінарний урок (географія, економіка).

Обладнання: портрет X. Колумба, фізична карта світу, зображення кораблів експедиції Колумба.

ХІД УРОКУ

1.      Організаційний момент

2.      Актуалізація опорних знань

Учитель. Мандрівники, першовідкривачі... Про них знають, пишуть, знімають фільми, на їх честь назива­ють цілі території Землі, про них пам'ятають. Дорогою на мандрівників чатувала небезпека, відбувалися не­звичайні зустрічі, але крок за кроком вони йшли впе­ред, відкриваючи незвідані землі. А вдома їм подеколи не вірили, слухаючи дивовижні історії. Сьогодні від­криття тривають, і нові експедиції вирушають у путь.

Проблема: «Чому люди подорожують?»

Театралізований  виступ «Колумб готується до подорожі»

Бесіда

3 якою метою Колумб вирушив у подорож?

Назвіть дату подорожі.

Історична довідка.

3.      Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів

Учитель. Цілі, як бачимо, в Колумба були не лише географічні, але й економічні: його цікавили торго­вий путь і зиск, який він із цього матиме. Тому вирі­шили показати на цьому уроці нерозривний зв'язок двох наук. Ми передбачаємо, що Колумб був не лише мандрівником, але й бізнесменом, підприємцем. Його подорож була діловою справою, особливості якої ми з вами розглянемо.

У нас сьогодні три команди-підприємства. Як і в кож­ного підприємства, є трудові ресурси: капітани, старші помічники, штурмани, ресурсознавці. Успіх команди залежить від роботи всіх членів екіпажу. За це Там нара­ховуватиметься зарплатня.

4.      Повторення та закріплення основних понять теми

Етап І. Збір інформації

Учитель. Одним із факторів, що зумовив успіх подо­рожі Колумба, є здатність збирати точну інформацію. На першому етапі ви повинні оволодіти інформацією, уміти відповісти на запитання й отримати зарплату.

(Кожен учень отримує свій текст з інформацією зі сво­го профілю.)

Інформаційна картка

Колумб розраховував отримати вигоду зі своєї подорожі. Він просив королеву про нагородження його титулом «Адмірал Океану» в разі успішного завершення плавання. Він також мріяв бути призначеним губер­натором усіх відкритих ним земель і отримувати дань від їхніх правителів. Крім того, він збирався отримува­ти десяту частку від прибутки отриманого від торгівлі з новими територіями. Усі ці привілеї були обіцяні Колумбу й були потужними стимулами Для нього.

Колумб розмовляв з багатьма вченими про розмір і географію Землі. На жаль, усі вони говорили йому, що земна куля набагато менша, ніж виявилося згодом, і що Азія -набагато більший континент, ніж насправ­ді. Спираючись на ці знання, Колумб вирішив, що морська подорож буде короткою і триватиме не більш ніж місяць. За Своїми розрахунками, він мав досягти берегів Китаю і планував зустріч з Великим Ханом.

Колумб знав багатьох дослідників, які плавали на захід у пошуках легендарних островів. Вони пливли на за­хід з Іспанії або інших точок Європи, однак вітри зав­жди відносили їх назад. Колумб також знав про подо­рожі вздовж африканського узбережжя, де вітри дули з півночі на південь та відносили кораблі геть від Аф­рики. Повертаючись назад, вони могли плисти дише зигзагами проти вітру.

Колумб використав усю інформацію, щоб обрати по­трібні кораблі, і успішно спланував курс.

Кораблі, що називаються каравелами, мали латин­ські вітрила трикутної форми. Вони були великі, але зручні в керуванні. У каравел була невелика осадка, що дозволяло уникнути скель і рифів, що знаходили­ся близько до поверхні води.

Для експедиції було споряджено три кораблі: «Санта Марія», «Пінта», «Нінья». «Санта Марія» — це карак з прямокутними вітрилами, глибокою осадкою, він уміщав чимало вантажу. Прямокутні вітрила просува­ли корабель уперед швидше й забезпечували стійкість. «Нінья» і «Пінта».-- це каравели, але на відміну від ін­ших каравел у них були прямокутні вітрила, що забез­печувало значну стійкість судна.

Колумб і ретельно обирав як членів команди, (трудо­ві ресурси), так і капітальні ресурси для експедиції. Він заповнив «Санта Марію» численними речами, які могли знадобитися в тривалій дорозі: запасними вітри­лами, канатами й мотузками, їжею, водою та пальним.

Запитання капітанам

1.      Який зиск розраховував отримати Колумб зі своєї подорожі? (Титул «Адмірал Океану», посаду губернатора нових земель, десяту частку від торгівлі з новими землями

2.      Яку інформацію використав Колумб у своїй подорожі? (Інформацію яро розміри й географію Землі, про вітри, кораблі

3.      Які ресурси були потрібні Колумбу? (Трудові — команда корабля, капітальні — кораблі, вітрила, канати, їжа, вода, паливо та ін

4.      Які кораблі використав Колумб? Чому? (Караве­ла і корок. Вони забезпечували найбільшу стабільність і швидкість пересування)5.      Чим каравела відрізняється від карака? (У каравели менша осадка, що дозволяє уникнути скель і рифів, а карак був найбільш потужним і містким, його Колумб завантажив різними припасами)

6.      Які зміни зробив Колумб на своїх кораблях? (На каравелі поставив прямокутні вітрили для більшої стійкості)

7.      Запитання штурманам

8.      яка невірна інформація була в Колумба про розмі­ри Землі? (Земну кулю він уявляв трохи меншою, ніж вона є насправді)

9.      Яку інформацію про вітри мав Колумб? (Про вітри, що дмуть із заходу на сх0 та з півночі на південь уздовж Африки)

10.  Якої країни планував дістатися Колумб у своєму плаванні на захід? (Китаю)

11.  Які ресурси сподівався отримати Колумб? (Золото, срібло, коштовне каміння, шовк, специ)

12.  Якими ресурсами Америка поділилася з Європою? (Кукурудзою, картоплею, тютюном, томатами, перцем, арахісом

13.  Якими ресурсами Європа поділилася з Амери­кою? (Кіньми, свинями, коровами, вівцями, медоносни­ми бджолами, пшеницею, рисом, яблуками, персиками, маслинами, тюльпанами, кульбабами)

Учитель. Зібравши необхідну інформацію, ми мо­жемо сміливо вирушати в путь. Щоб досягти мети, нам доведеться подолати деякі перепони. Наше зав­дання — гідно пройти всі випробування й заробити запропоновані нам гроші.

Визначити координати міста, з якого Колумб вирушив у плавання.

У якому напрямку рухалися Його кораблі?

 

Маршрут Колумба Індивідуальна робота за картками

Визначити масштаб, знайти координати, нанести шлях на карту.

Природні ресурси — це ресурси, що знаходяться в (або на) Землі та використовуються для виробництва това­рів і послуг. Європейці добували сіль, але кориця та інші спеції були їм не відомі, оскільки ці рослини не росли на Європейському континенті.

Шовковичний черв не є природним ресурсом Європи, тому шовк не міг там вироблятися. Європейці приво­зили деревину, шкіри, хутра, зерно, мідь і олово до му­сульманських міст, сподіваючись поміняти їх на азіатські товари які мали тамтешні жителі (шовк із Китаю та спеції з Індії).

Колумб розраховував знайти незліченні скарби золо­та та срібла, а також коштовного каміння. Він був ке­рівником чотирьох подорожей до Америки й до кінця свого життя був переконаний, що відкрита ним земля — Азія. Йому не вдалося знайти скарби, які він шу­кав, зате його подорожі змінили світ.

Європейці привезли з Америки до Європи багато но­вих культур-товарів: кукурудзу, картоплю, тютюн, арахіс, перець, томати, індичок. Це були нові товари й ре­сурси, що змінили ресурсну базу Європи.

З Європи до Америки завезли: коней, свиней, корів, волів, овець, медоносних бджіл, рис, овес, маслини, кульбаби, тюльпани, пшеницю, ячмінь, цукор, яблука, персики. Це були нові для Америки товари, які змінили її ресурсну базу.

Етап IV. Конкурс капітанів

Учитель. Успіх подорожі багато в чому залежить від капітана: від його сили волі, досвіду, уміння швидко знайти вихід зі скрутної ситуації Зараз кожному ка­пітану буде запропоновано ситуацію.

(Розгадування економічних ребусів.)

5.      Підсумки уроку

Учитель. Повернімося до нашого першого запи­тання та спробуймо ще раз відповісти на нього. Чому люди мандрують?

Багато хто вважає, що відкриття Америки Колумб здій­снив заради пригод та досліджень. Хоча він був під­приємливим і допитливим, усе-таки його-відкриття не було результатом лише бажання знайти «новий світ». Він також не намагався довести, що Земля кругла: у той час цей о>акт уже став загальновизнаним. Його метою було знайти новий торговий шлях на схід, який іспанці могли б контролювати. І він від цього хотів мати зиск.

Із цього можна зробити висновок, що мотивом будь-якої діяльності людини є її потреби. А відкриття Колумба змінило наше життя.

6.      Домашнє завдання

Категорія: Конспекти уроків | Додав: Вчитель
Переглядів: 2719 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 5.0/2
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]