ВОЛОГІСТЬ ПОВІТРЯ. ХМАРНІСТЬ.
[ Викачати з сервера (50.5 Kb) ] | 23.11.2010, 00:34 |
ВОЛОГІСТЬ ПОВІТРЯ. ХМАРНІСТЬ. 6 КЛАС Мета: знати поняття «вологість повітря», «хмарність»; уміти визначати вологість повітря та ступінь покриття неба хмарами; розвивати мислення, увагу, вміння аналізувати, виділяти головне, робити висновки; виховувати почуття колективізму. Обладнання: карта півкуль, гігрометр, таблиця «Види хмар». Тип уроку: комбінований ХІД УРОКУ I. Організаційний момент Погляньте на своїх товаришів. Посміхніться. Ваша усмішка, ніби сонечко. Нехай вона зігріває ваших товаришів-однокласників. Нехай вона допоможе вам у роботі. II. Перевірка домашнього завдання 1. Індивідуальна робота біля дошки (два учні) 1) Складові погоди. Що таке погода? 2) Задача. Січень –1,0 °С. Лютий –9,2 °С. Березень –1,0 °С. Квітень +10,2 °С. Травень +12,6 °С. Червень +16,0 °С. Липень +19,7 °С. Серпень +18,9 °С. Вересень +18,4 °С. Жовтень +8,2 °С. Листопад –0,7 °С. Грудень –7,9 °С. Визначити: а) середню температуру (+7 °С); б) амплітуду температур (+9,2 + + 19,7 = 28,9 °С). 2. Повідомлення «Рекорди температури» (обов’язково показувати об’єкт на карті) III. Мотивація навчальної діяльності Учитель. Щоранку ми цікавимося, яка сьогодні погода. «Хороша, погана, дощова, сонячна»,— можна почути у відповідь. Але ми вже знаємо, що для спеціалістів це звучить так: «Сьогодні хмарна погода з проясненнями. Вранці можливий короткочасний дощ. Атмосферний тиск 750 мм рт. ст. Відносна вологість 78 %. Вітер північно-західний 5–10 м/с. Протягом дня тиск зростатиме, вологість зміниться». Поняття «погода» включає в себе шість основних показників. Визначивши їх, ми наблизимося до вміння передбачувати погоду та розуміти її зміни. З одним із показників (яким саме?) ми вже ознайомилися. Сьогодні будемо говорити про вологість повітря та хмарність. (Записування теми в зошити.) IV. Вивчення нового матеріалу 1. Бесіда • Чи робили ви на перерві вологе прибирання? • Чомусь цього майже не помітно. Що сталося з вологою підлогою? • В яких трьох станах може перебувати вода? • Отже, що таке випаровування? • А чи бачили ви, як випаровується вода? Цей процес невидимий. Водяну пару бачити не можна. Ви тоді скажете, що бачили її, коли закипить чайник і з його носика парує. Так? Щоб пояснити це явище, існує інше поняття — конденсація. Я лише скажу, що це антонім до слова «випаровування». А ви спробуйте самі дати визначення. Конденсація відбувається, коли водяна пара охолоджується і переходить із газоподібного стану в рідкий. • Які б питання на місці вчителя ви поставили учням після цієї бесіди? Учитель. Вода постійно випаровується з океанів, морів, озер, поверхні суходолу, тому в повітрі є постійно водяна пара. А скільки її там міститься, визначається за допомогою поняття «вологість повітря», яке вимірюється у г/м3. • Як ви гадаєте, влітку чи взимку вологість повітря буде вищою? Чому? Отже, вологість повітря залежить від температури. 2. Робота з таблицею (с. 127 підручника) • Яка вологість повітря за –5 °С, 0 °С, +30 °С? • Яку залежність ми бачимо з таблиці? Таким чином, чим вища температура, тим вологість повітря... (Учні закінчують речення.) 3. Робота з підручником. Складання схеми Вологість абсолютна (можлива), г/м3 4. Розв’язування задачі (Учитель розв’язує на дошці, пояснюючи.) Температура повітря 0 °С, у повітрі 4 г/м3 водяної пари. Яка абсолютна вологість за цієї температури? А міститься лише 4 г/м3. Це менше за можливе, тобто на всі 100 %. А скільки ж тоді? (4/5)*100% = 0,8100 = 80% Це й буде відносна вологість. • Що спільного між цими двома поняттями? Чим вони відрізняються? (Робота з підручником) 5. Робота в парах Розв’язування задач на визначення абсолютно! та відносної вологості 1. t = — 10 °С. Вологість повітря 1,5 г/м3. Абсолютна вологість 2 г/м3. Відносна вологість: (1,5/2)*100% = 75%. 2. t= +10 °С. Вологість повітря 4,5 г/м3. Абсолютна вологість 9 г/м3. Відносна вологість: (4,5/9)*100% = 50%. 3. t = +10 °С. Вологість повітря 21 г/м3. Абсолютна вологість 30 г/м3. Відносна вологість: (21/30)*100% = 70%. Хто виконав першим, консультує товаришів. 6. «Доповни речення» а) Перехід води з рідкого чи твердого стану в газоподібний — це... б) Кількість водяної пари у грамах, яка може міститися в 1 м3 повітря за певної температури,— це... в) Скупчення завислих в атмосфері дрібних крапель води або кристалів льоду — це... г) Відношення фактичного вмісту водяної пари в повітрі до можливого за певної температури, виражене у відсотках,— це... 7. Пояснення вчителя Відгадайте загадку. Носимо його на голові багато років, а ліку не знаємо. (Волосся) Наше волосся має здатність видовжуватися, коли мокре, і навпаки. Ось цю властивість і використали в гігрометрі — приладі для вимірювання вологості повітря (див. с 128 підручника). Коли вологість збільшується, волосина видовжується, що передається на стрілки приладу 8. Бесіда Без крил, а літає. Ніхто її не б’є, а плаче. (Хмара) • Чи любите ви спостерігати за хмарами? Які вони бувають? • А що таке хмара? Уважно прочитайте текст. «Вода постійно конденсується, переходячи з рідкого стану в газоподібний. Коли вона піднімається вгору, то охолоджується, випаровується і стає крапельками води». • Які помилки допущено? Отже, хмара — це скупчення завислих в атмосфері дрібних крапель води або кристаликів льоду. • А чи з будь-якої хмари йде дощ? Як ви гадаєте, чому? Розміри крапель у діаметрі повинні бути більші за 0,5 мм. 9. Робота з таблицею «Види хмар» Учитель. К. Паустовський сказав: «Хмари — це точні сигнали про погоду. Це небесна азбука Морзе. Вся справа в тому, щоб уміти їх розпізнавати». Інтерактивний метод «Акваріум» Перша група — купчасті хмари. Друга група — перисті хмари. Третя група — шаруваті хмари. План дослідження 1. Назва 2. Висота, на якій утворюються 3. Зовнішній вигляд 4. Яку погоду викликають? Під час роботи груп учні заповнюють таблицю. Назва Висота Погода Купчасті 2000–3000 м Зливи, грози, град Перисті > 6000 м Зміна погоди Шаруваті 200 м Довгочасні, обложні дощі (Самооцінювання роботи в групах) Головним приладом для визначення хмарності будуть наші очі. Поглянувши на небо, визначаємо хмарність у балах від 1 до 10. 10. «Обери позицію» Хмарність більша над океанами. Хмарність більша над материками. Я вважаю, що... Тому що... 11. «Спрогнозуй погоду» а) На небі швидко стали рости купчасті хмари. Ось вони вже сонце закрили. Це до... (Зливи) б) Вийшов з хати і ніби знову побачив над собою стелю. Хмари висіли так низько, що здавалося, ось-ось упадуть на землю. (Шаруваті хмари; обложні дощі) V. Оцінювання знань. Коригування VI. Підсумок уроку VII. Домашнє завдання | |
| |
Переглядів: 4570 | Завантажень: 573 | |